23.apr 2024

Inspirasjonskveld om naturvennlig hage – økologisk dyrking, biologisk mangfold og mer natur!

Hva: Inspirasjonskveld
Når: 23.apr, kl. 18:00
Hvor: Auditoriet, Norsk Skogmuseum, Elverum

Karen Wilberg Arnesen

I samarbeid med Elverum bibliotek arrangerer Naturvernforbundet i Sør-Østerdal inspirasjonskveld om naturvennlig hage. Arrangementet er en del av Nok Prat!-uka i Elverum, og finner sted på Norsk Skogmuseum i auditoriet.

Programmet er som følger:

– Thomas Cottis, Naturvernforbundet i Innlandet: Økologisk dyrking av grønnsaker, potet, frukt og bær.

– Per Spangen, Norges grønne fagskole – Vea: Planter vi ikke bør bruke i uterommet.

– Anne-Karin Norstrøm, Elverum sopp- og nyttevekstforening: Nyttevekster som trives i naturvennlige hager og som er god mat: skvallerkål, løvetann, brennesle, geitrams, meldestokk
og mange flere….

– Marte Svendsen Aune, Naturvernforbundet i Sør-Østerdal: Permakultur i hagen– erfaringer og gode råd.

– Per Ivar Kvammen, Naturvernforbundet i Sør-Østerdal: Kompostering av hageavfall, bokashi-kompostering og bruk av naturgjødsel.

– Henrike Wangenheim, Naturvernforbundet i Sør-Østerdal: Bør vi tenke nytt om hagebruk? Langsiktig tenkning, late hager, det er ikke noe som heter hageavfall, etablering av blomstereng. Lansering av slagordet «Mine 30» (30 % av all natur skal vernes!)

– Elverum bibliotek: Orientering om frøbiblioteket, utstilling av planter, plante- og stiklingsbytte.

Alle er hjertelig velkommen!