Fikselaug med Lunner Husflidslag

Reparer, fiks, pimp opp, gjør om klærne dine. Det er det beste du kan gjøre for å få en bærekraftig garderobe.

Den store belastningen klesforbruket vårt har på miljøet har fått mye oppmerksomhet i mediene den siste tiden. – Mange er nok klar over at det er bærekraftig å kjøpe mindre og reparere det man har, men det har i en lengre periode vært lite fokus rundt å reparere klær, så det er mange med lite kunnskap om dette som kanskje trenger litt tips og veiledning, sier Irene Lunder fra Naturvernforbundet i Gran og Lunner.

Husflidslaget og Naturvernforbundet gir veiledning, inspirasjon og deler kunnskap om hvordan du kan reparere klærne dine slik at du bevarer dem lenger.  – Vi ønsker at både de som allerede har fikset på klær en stund og de som er nybegynnere skal komme til oss, sier Anny Melaas representant fra Lunner Husflidslag. – Det beste ville vært om det ble en dag der man kan lære bort noe, lære seg noe nytt og få litt inspirasjon til hvordan man kan fikse på det man allerede har, tilføyer hun.

– Klesforbruket står for en viktig del av vårt fotavtrykk. I Norge importerer vi klær som aldri før, og det brukes tusenvis av liter vann for å produsere bare én t-skjorte. Hvis vi reparerer på klærne våre, redesigner, pimper opp og fikser det vi allerede har, reduserer man behovet for å kjøpe nye klær. Dermed minsker vi både ressursforbruket og forurensingen. Faktisk kommer så mye som 8 prosent av de globale klimagassutslippene fra tekstilproduksjon, og det er mer enn alle utslipp fra fly- og båttransport til sammen.
– Det finnes uendelig mange måter å reparere på, og det meste kan fikses. Ta med deg plagget du vil fikse, trenger du en knapp eller glidelås, så ta med deg også, sier Anny Melaas. Hun håper å se både de som vil lære seg  å reparere og de som har noe å lære bort.

5. november fra klokken 11 – 15 blir det anledning både til å reparere og fikse eller gjøre enkel omsøm av dine klær.  Dette blir altså dagen for deg som vil gjøre et godt miljøvennlig valg ved å ta vare på de klærne du allerede har.