Forny Garderoben og reduser miljøavtrykket

– Velkommen til den store klesbyttedagen 2024!

Naturvernforbundet i Gran og Lunner arrangerer sammen med Lunner Husflidslag Den store klesbyttedagen 27. April kl 12-15 på Husflidshuset på Roa (Søndre Oppdalen). Der får du anledning til å bytte til deg nye plagg, tips eller hjelp til å reparere klær og inspirasjon til omsøm. Kafeen er åpen med salg av kaffe og kake.

I år er det dameklær som byttes. På grunn av plass, må vi dessverre begrense tilbudet til damer fra 16 år og oppover, forteller Irene Lunder fra Naturvernforbundet i Gran og Lunner. Klesbyttedagen handler ikke bare om å fornye garderoben, men også om å redusere det økende forbruket av klær. Ved å bytte klær istedenfor å kjøpe nye, minsker vi både ressursforbruket og forurensingen. Faktisk kommer så mye som åtte prosent av de globale klimagassutslippene fra tekstilproduksjon, noe som gjør klesbytting til en betydningsfull handling for miljøet.

Det er ikke sikkert at vi har tenkt over hvor mye klærne våre koster miljøet? Produksjon av tekstiler og sko står for 8% av globale klimagassutslipp. Industrien har et høyt forbruk av vann og kjemikalier, forurenser jordsmonn og vannkilder og påvirker biologisk mangfold. 20-35% av mikroplasten i havet kommer fra plastbaserte plagg. Vi kan faktisk halvere utslippene fra klærne våre, om vi bruker dem dobbelt så lenge. I fjor fikk nærmere 67 900 plagg nye eiere. Det er bærekraftig!

Slik foregår klesbyttet:

Du leverer inn inntil sju rene, hele og pene plagg i forkant. Plaggene vil bli sjekket og godkjent. Du kan levere dem på Gran bibliotek eller Lunner bibliotek (Roa) i tidsrommet 22.4 – 26.4 innenfor bibliotekets åpningstider eller på Husflidshuset 26. april fra klokken 16 – 18. Du vil motta byttelapper for antall klær du tar med. Leverer du inn plagg til ett av bibliotekene, må du legge med en lapp med navnet ditt og antall klær i posen/esken. – Vi åpner for klesbytte nøyaktig klokken 12.00 lørdag 27. april. Finner du deg et nytt plagg, får du kjøpt det med en byttelapp, informerer Irene. Bli med på Den store klesbyttedagen 2024 og gjør en forskjell for miljøet mens du fornyer garderoben din på en ansvarlig måte, oppfordrer arrangørene.