Gift fra deodorant funnet på Svalbard

Ved luftmålestasjonen på Zeppelinfjellet ved Ny-Ålesund på Svalbard er det for første gang registrert siloksaner. Dette stoffet finnes bl.a. i deodoranter. Stoffet følger vindstrømmene fra Europa. Ganske sikkert også fra Valdres.

I dagens Aftenposten finner vi artikkelen om miljøgifter som vi alle er med på å spre utover jorda. Siloksan benyttes i blant annet kosmetikk, for å gi «den silkemyke følelsen». Et søk på ordene siloksan og deodorant fører oss til nettsiden til gronnhverdag.no som presenterer en test av deodoranter utført i 2012. Det som er interessant er at produkter som inneholder siloksan, også blir solgt i apoteker. For den vanlige forbruker er det nærmest umulig å være orientert om slike produkter. Det følger et stort ansvar med å omsette slike produkter. Noe vi forventer apoteker vil ta.

Se http://gronnhverdag.no/nor/Tester/Produkttester-av-hudpleie-og-kosmetikk/Test-av-deodoranter-2012/Deodoranter-2012-Resultater