Grønn bølge treffer Gran sentrum

Grønn weekend feirer bærekraftig handel og miljøfokus

Silje Nordli

Vi er begeistret for å bli spurt av handelstanden om å delta i «Grønn weekend». Dette spennende arrangementet tror vi vil sette fokus på betydningen av bærekraftig forbruk. Det er svært positivt å se at handelstanden i Gran sentrum erkjenner viktigheten av å fremme bærekraftige forbruksvaner og ønsker å samarbeide med oss for å oppnå dette målet.

Grønn weekend – salg og bytte av brukte klær
Arrangementet har fått navnet Grønn weekend. Arrangementet finner sted fra torsdag 17. august til lørdag 19. august. Dette vilvære en viktig anledning til å skape bevissthet rundt miljøengasjement og bærekraft i Gran sentrum. Arrangementet, som er initiert av Kari Framstad Lokrheim, daglig leder i Gran Handel og Håndverk, vil forene handel og bærekraft. Naturvernforbundet Gran og Lunner er stolt samarbeidspartner for denne begivenheten.

Gjenbrukskultur
Under Grønn weekend vil det være både byttedag og salg av brukte klær. Byttedagen vil være på torsdag. Salg av brukte klær på torsdag, fredag og lørdag. Vi er spesielt glade for at Hilde Hoff Nordskar, grunnleggeren av Recouture redesign, vil være til stede på torsdagen. Hennes deltakelse vil gi oss verdifull inspirasjon og råd om redesign og reparasjon av klær. Målet med dette arrangementet er å oppmuntre til en kreativ og bærekraftig gjenbrukskultur.

Tips for deltager
Vi oppfordrer deltakerne til å ta med klær, vesker, skjerf, sko og tilbehør som de ønsker å gi nytt liv. Levering av klær for bytte eller salg vil finne sted onsdag 16. august på Smietorget, i lokalene på den andre siden av Norli. Salget og byttehandlingen vil også foregå her. For salgsartikler er det viktig å merke klærne med Vipps-nummer og pris. Selgeren trenger ikke være til stede under salget.

Reglene for bytting er enkle: Deltakere kan levere opptil syv rene og intakte plagg og vil motta en byttelapp for hvert plagg. Disse byttelappene kan brukes på byttedagen den 17. august for å bytte til seg nye klær.

Vi ønsker alle, uansett alder og kjønn, hjertelig velkommen til å delta. Selv fritidsklær er akseptert for bytte. Merk at arrangementet ikke tar imot fritidsutstyr som ski, skøyter eller annet utstyr.

Godt miljøvalg
Ved å delta gir du oss sjansen til å forlenge levetiden til klærne og redusere behovet for ny produksjon. På den måten er du med på å minsker den negative miljøpåvirkningen. Vi ser frem til en inspirerende helg med fokus på bærekraftig handel og miljøbevissthet.