MIKKJEL FØNHUS NATUR- OG MILJØFESTIVAL

Helgen 15.-17. september

Sommerfugler. Foto: Henrike Wangenheim

I 1967 ble Mikkjel Fønhus æresmedlem i Norges Naturvernforbund og samme år også i Østlandske Naturvernforbund. Han ble utnevnt til Årets dyrevenn, han fikk Kongens gull for arbeidet med norsk natur i 1963.

I den forbindelse ble vi invitert til å delta i festivalen.

Nestleder i Naturvernforbundet, Pernille Hansen, skal holde et foredrag på lørdag om naturvern. Representanter for skognæringen , jeger- og fiske interesser og andre friluftslivrepresentanter og vårt lokallag stiller med en stand hvor vi skal presentere våre aktiviteter og ønske folk velkommen som medlem.

Vi oppfordrer våre medlemmer å møte opp på én eller flere arrangement.

Fredag 15.september
19.00 – Trollelgen i Sør-Aurdalshallen. Åpning av festivalen ved ordfører Marit Hougsrud. Visning av filmen Trollelgen fra 1927. Denne stumfilmen var datidens mest påkostede film og den ble raskt populær i hele Skandinavia. Den er restaurert og har nå fått musikk av Staut og innlest tekst av Cato Skimten Storengen. Kalle Fürst og Arne Erik Fønhus forteller om filmen. Billetter kroner 150,- og 75,- for barn under 16 år.

Lørdag 16.september
11-17.00 – Natur og litteratur i Mikkje Fønhus sin ånd, i Sør-Aurdalhallen. Programmet bindes sammen av sitater og opplesninger av tekster fra Mikkjel Fønhus ved Cato Skimten Storengen og musikkinnslag av Ole Kristian Nyhagen. Vår egen Anders Brenno deltar med diktlesning og viser noen av sine bilder. Stands i hallen med blant andre Naturvernforbundet, Turistforeningen, Skogselskapet og jeger og fiskeforeningen.
19.00 – Skuespillet Dommendag i Skreppebrøtin, Sør-Aurdalshallen. Mikkjel skrev to skuespill under pseudonymet Tølleiv, begge for Norges Ungdomslag. Dette er en ellevill komedie med fantastiske amatørskuespillere fra bygda. Billetter kroner 150,-.

Søndag 17.september
11-16.00 – Åpen dag på Nissebakken – Mikkjel Fønhus sitt hjem. Det vil være omvisning og foredrag om Mikkjels liv og forfatterskap. Kaffe og lapper fås kjøpt ved Nissebakken. Guidede fotturer fra Nissebakken og opp til Kverrvilljuvet, oppmøte klokken 11 ved Hølera gamle skolehus (kroner 200,-).

Mikkjel Fønhus natur- og miljøfestival – Valdres