Norsk handlingsplan for naturmangfold (Melding St. 35)
Kommunenes rolle
Teksten er basert på søkeordet «kommune» i dokumentet og den aktuelle teksten som beskriver kommunens rolle og ansvar.
- Kommuner er nøkkelaktører med ansvar for utviklingen av bærekraftig bruk og bevaring av natur. Bl.a. basert på lokalkunnskap. Regjeringen ønsker å gi kommunene bedre verktøy og muligheter for bedre beslutninger.
- Kommuner har ansvar for en bærekraftig arealforvaltning lokalt og skal styre samfunnsutviklingen i bærekraftig retning der naturen gir rammene.
- Under Boks 3.4. Naturstrategi for våtmark, nevnes kommunenes arealforvaltning som én av en rekke faktorer som påvirker inngrep i våtmark.
- Under KS’ Landsting uttrykkes det at kommunesektoren, sammen med staten, vil ta ansvar for å nå målene med FN’s naturavtale.
- Kommunenes selvråderett står sterkt i Norge, og forslagene i denne meldingen rokker ikke ved det.
- Det arbeides nå med å etablere naturregnskap, etter hvert med et datagrunnlag og veiledning på kommunenivå.
- Evaplan (av 2018) viser gjennom en evaluering av Plan- og bygningsloven (PBL) at kommuner mangler kapasitet og kompetanse ift. å ivareta klima- og naturhensyn.
- Regjeringen oppfordre kommunene til å sette seg mål om å redusere nedbyggingen gjennom en deltagende og helhetlig arealplanlegging.
- Arealforvaltning styres av bl.a. naturmangfoldloven og PBL.
- Det påpekes et skille mellom by- og distriktskommuner. Distriktskommuner skal ha det nødvendige handlingsrommet for å tilrettelegge for arbeidsplasser og utvikling.
- Kommuner har ulike forutsetninger og utgangspunkt for å ivareta naturen. Det nevnes at hensyn til fornybar kraft og forsvar er mer aktuell i distriktskommuner.
- Det skal være mulig med spredt boligbygging i LNFR-områder.
- Ved inngrep i samiske reindriftsområder skal kommuner og fylkeskommuner ha konsultasjoner med samiske interesser.
- Styrke kommunenes rolle når det gjelder vindkraft.
- En grunnrenteskatt (0,2 øre /kWt) fra vindkraft skal brukes til reetablering av natur og friluftsliv.
- Kommuner er lokal planmyndighet og forvalter største parten av landarealer.
- Kommuner skal utarbeide planstrategi hvert fjerde år.
- Interkommunale planer når det er hensiktsmessig.
- Mål 1 i Naturavtalen er (kun) veiledende for kommunene. Den kan ikke redusere muligheten for fornybar kraft og kraftledninger.
- Kommuner skal vurdere ved revisjon av kommunens arealdel om tidligere godkjent arealbruk skal tilbakeføres til LNFR-områder.
- Det skal arbeides for arealnøytralitet.
- Per i dag er det mange kommuner som ikke har oversikt over faktisk arealbruk. Å kombinere arealregnskap med naturregnskap vil bedre oversikten hvor mye natur en kommune har.
- Mange kommuner er kommet i gang med areal- og naturregnskap. Fylkeskommunen har en viktig rolle som veileder.
- Kommunene skal sette seg klimamål og lage tiltaksplaner.
- Vannforvaltningsplanen for perioden 2022-2027 skal bidra til at kommuner ivaretar vannmiljøet i sine planer.
- En tilskuddsordning for etablering av en kommunedelplan for biologisk mangfold og som besto av 68 millioner kroner i 2024, er delt ut til 45 kommuner.
- Naturrestaurering er noe kommuner (og private) blir oppfordret til å delta i.
- Kommunens rolle og ansvar i restaureringsarbeidet skal tydeliggjøres – grunneiere, organisasjoner, skogeierforeninger osv. kan bidra med kunnskap. Det er etablert tilskuddsordninger i 2024.
- Det er behov for økt kompetanse, som kan utløse tilskudd.
- Mindre verneområder kan forvaltes av kommuner når de selv ønsker det.
- «Norges nasjonalparkkommuner» er en viktig organisasjon som kan hjelpe kommuner med å utvikle sine verdier rundt nasjonalparker.
- Forurensing fra avløp – det er et betydelig vedlikeholds etterslep. SF og regjeringen har en viktig rolle for at kommuner gjør «smarte valg» i arbeidet med oppgradering av sine anlegg.
- Det er et mål å redusere forurensing fra bygg og anlegg. Kommuner kan bidra ved å delta aktiv i anleggsfasen.
- Plastforurensing – en ny produsentansvarsordning skal sikre at produsenter skal dekke kommunens utgifter til opprydding og til holdningsskapende arbeid.
- I boks 6.13 presenteres prinsipper for klimatilpasset naturforvaltning i kommunene.
- Kommuner har en rekke oppgaver som viltmyndighet.
- Pollinatorstrategien – det presenteres et bilde av såkalte kvistgjerder i Danmark. Disse kan fungere som insekthoteller.
- Friluftsliv – kommuner har et viktig ansvar gjennom kartlegging og verdsetting av friluftslivområder
- Bærekraftig reiseliv er noe kommuner kan bidra til.
- Forbruksforskning – test av sirkulære løsninger – kommunal oppgave?
- Sirkulær økonomi – det finnes en KS-veileder datert april 23.
- Klimasatsordning – det er tilskuddsordninger til kommuner¨.
- Artskart – kan brukes på kommunenivå når forekomsten av arter skal registreres og dermed skape en oversikt over arter i kommuner.