Strandryddeuka – en kjempesuksess!

I uka som gikk har Norges største kollektive strandryddeaksjon gått av stabelen. Strandrydding langs kysten har vi hatt i flere år. For første gang i historien har vi i år hatt strandrydding rundt hele Mjøsa og noen av sideelvene. I Lillehammer kommune var over 1000 både påmeldt og deltakende. Dere samlet inn 5800 kilo avfall i løpet av en uke!

Vi i Naturvernforbundet i Lillehammer ønsker å takke:

Coop Innlandet v/ Mega Rosenlund: 600 boller og 210 liter saft.

Paa Bordet Catering: Basecampstruktur, 80 liter kaffe og essensiell non-food levering.

SpareBank 1 Østlandet: Har øremerket 1 million kroner til lag, foreninger og skoleklasser i Lillehammer og andre steder – og trekker ut 10 heldige ryddere som hver seg mottar 10000 kroner.

Hold Norge Rent: Utstyr til plukkere og refusjonsordning for GLØR.

GLØR: Upåklagelig samarbeid knyttet til henting av avfall og utplassering av containere.

Egon Lillehammer: 24 gavekort til heldige ryddere i Lillehammer.

Strandtorget v/ senterleder Erik Skjellerud: Gavekort til Hunderfossen familiepark.

Clarion Collection Hammer Hotell v/ Marianne Haraldsen: 5 gavekort på kveldsmat for to til heldige ryddere i Lillehammer.

Mjøsa – Et kunstprosjekt: Unike verk til heldige ryddere i hele Mjøsregionen.

Steinerskolen, Åretta, Hammartun, Jørstadmoen, Røyslimoen og Vingrom skole: Stilte med over 600 ryddere.

Jørstadmoen leir v/ GRØSS: Mobiliserte 140 grønnkledde ryddere.

Ti-tjue lokale lag og foreninger mobiliserte over 100 frivillige.

SNO, Fylkesmannen, Vassdragsforbundet og NOF Oppland: Fortløpende samarbeid, koordinering, rydding og kartlegging.

DNT: Oppfordret etter beste evne sine medlemmer til å delta, og ryddet blant annet Helgøya.

P4, GD, Byavisa og NRK: Bred dekning, dokumentasjon og støtte gjennom hele uka.

Sist, men desto størst: Takk til alle innbyggere som bidrar til å fjerne avfall i naturen – både gjennom Strandryddeuka, og ellers gjennom hele året! TAKK!

Til orientering ble det plukket 2 tonn mer avfall i Lillehammer, enn i Hamar, Stange og Ringsaker til sammen 🙂

På vegne av styret i Naturvernforbundet i Lillehammer: Tusen hjertelig takk til alle som har plukka søppel og bidratt på ulike måter!  Vi håper at alle fortsatt vil bidra til å forhindre forsøpling av naturen og redusere plastforbruket, og at vi ses igjen på neste dugnad.

Heidi Kristoffersen                                Johannes Wahl Gran

Leder NiL                                            Koordinator Strandryddeuka på Lillehammer