Ygna kraftverk
NVE mener at pga. konflikter med forekomst av rødlistearter i flere truethetskategorier og hensynskrevende naturtyper av A-verdi, er ulempene ved tiltaket større enn fordelene og dermed er ikke kravet i vannressursloven § 25 oppfylt. Det gis ikke konsesjon til å bygge Ygna kraftverk.
Søknaden
Ygna Kraft AS søker om tillatelse etter vannressursloven § 8 til å bygge Ygna kraftverk i Øystre Slidre
kommune i Oppland fylke. Kraftverket er planlagt plassert i Ygna, som er ei sideelv til Øystre Slidreåne.
Inntaksdammen er planlagt utført i betong med største høyde 2-3 m og lengde 30 m. Det er ikke planlagt
reguleringer. Vannveien vil bestå av et rør på 1315 m som skal graves ned på hele strekningen. Det er
ikke behov for nye veier utover korte avstikkere til inntak og kraftstasjon. Kraftstasjonen skal plasseres
nær Ygna renseanlegg og skal knyttes til eksisterende strømnett via en 400 m lang kabel.
Ygna kraftverk skal utnytte et fall mellom kote 605 og 460, totalt en brutto fallhøyde på 145 m.
Kraftverket skal ha en midlere årsproduksjon på 4,1 GWh og en installert effekt på 1,15 MW. Maksimal
slukeevne er planlagt til 1,0 m3/s. Middelvannføring er 0,59 m3/s. I søknaden er det foreslått
minstevannføringer på 50 l/s sommer (1/5-30/9) og 37 l/s vinter (1/10-30/4).
Om søker
Ygna Kraft AS er et selskap under stiftelse som er etablert for å utnytte vannkraften i Ygna elv i Ygna
kraftverk. Selskapet har inngått fallretts- og grunnavtale med alle berørte grunneiere.
Høring
Saksbehandling av søknader etter vannressursloven er gitt i lovens kap. 3. I henhold til vannressursloven
§ 24 2. ledd, bokstav c, kan NVE unnlate kunngjøring dersom det er klart at en søknad må avslås. NVE
har vurdert søknaden etter denne bestemmelsen.
Norges vassdrags – og energidirektorats (NVEs) vurdering og konklusjon
NVE orienterte Ygna Kraft AS v/styreleder Myrvoll i brev den 08.12.2014 om nye registreringer av
biologisk mangfold i tilknytning til planene for utbygging av Ygna kraftverk. De nye registreringer er
gjort i forbindelse med FoU-prosjektet «Etterundersøkelser av flora og naturtyper i elver med planlagt
småkraftutbygging». Dette har avdekket store forskjeller mht. forekomst av særlig verdifulle naturtyper
og forekomster av rødlistede arter av moser og lav i forhold til hva som framgår av konsesjonssøknaden.
Det er registrert to bekkekløfter av svært stor verdi (A-verdi) som vil bli berørt av en utbygging av Ygna
kraftverk, og det er registrert arter av moser og lav i flere truethetskategorier. Det er i tillegg registrert en
viktig sumpskog (B-verdi) som etter vår vurdering ligger utenfor utbyggingens influensområde.
Forekomsten av lavarten mjuktjafs er ikke knyttet til en av de registrerte naturtypene, og vil heller ikke
bli berørt av de foreliggende utbyggingsplanene.
Ygna Kraft har i brev sendt oss som vedlegg til e-post den 09.01.2015 reist tvil om resultatene fra FoUprosjektet,
og bedt oss om å legge søknadens faktagrunnlag til grunn for vår behandling av søknaden. Til
dette vil vi påpeke at FoU-prosjektet er gitt i oppdrag til biologer med svært høy kompetanse på
fagområdene moser og lav, og vi finner ingen grunn til å stille spørsmålstegn ved resultatene av denne
kartleggingen.
I den foreløpige vurderingen fra FoU-prosjektet siterer vi følgende:
«Vi påviste 8 rødlistearter, deriblant en kritisk truet art og to sterkt truede arter, samt avgrenset
tre naturtypelokaliteter. De to naturtypelokalitetene med de mest truede artene og med
naturverdi svært viktig – A inkluderer samtidig det meste av tidligere avgrensede
naturtypelokaliteter. Den siste med verdi viktig – B er derimot ny. Vi vurderer området samlet
sett å ha stor verdi for naturmangfoldet. Omfanget av en utbygging vurderes som stort negativt
da alle de tre artene med status kritisk truet og sterkt truet antas å være fuktighetskrevende og
avhengig av vannføringen i elva. Dette gir dermed meget stor negativ konsekvens.»
I FoU-prosjektets foreløpige vurdering tas det forbehold om at dataene er midlertidig og at endringer må
påregnes i den endelige rapporten. Samtidig legger vi til grunn at det ikke er tvil om forekomster av arter
som er kritisk truet (CR) og sterkt truet (EN), og at disse funn fører til at de kartlagte bekkekløftene
angis som svært viktige naturtyper av A-verdi.
Naturmangfoldloven trådte i kraft den 01.07.2009. Loven fastsetter forvaltningsmål for arter, naturtyper
og økosystemer, og lovfester en rekke miljørettslige prinsipper, blant annet føre-var-prinsippet og
prinsippet om økosystemforvaltning og samlet belastning. Naturmangfoldloven § 7 legger føringer for
myndigheter der det gis tillatelse til anlegg som vil kunne få betydning for naturmangfoldet. I NVEs
vurdering av søknaden om Ygna kraftverk legger vi til grunn bestemmelsene i §§ 4 og 5 samt §§ 8 og 9.
§ 4 forvaltningsmål for naturtyper og økosystemer
Målet er at mangfoldet av naturtyper ivaretas innenfor deres naturlige utbredelsesområde og med det
artsmangfoldet og de økologiske prosessene som kjennetegner den enkelte naturtype. Målet er også at
økosystemers funksjoner, struktur og produktivitet ivaretas så langt det anses rimelig.
I norsk rødliste for naturtyper står det at:
«(…)vil bekkekløfter mot mer kontinentale strøk i økende grad framtre som stadig sjeldnere øyer
i landskapet og dermed også relativt sett være mer utsatt med hensyn til f.eks. utbygging av småkraftverk»
På grunn av at prosjektet vil føre til stor negativ konsekvens for bekkekløfter av A-verdi, vurderer NVE
utbyggingsprosjektet i Ygna til å komme i konflikt med naturmangfoldloven § 4.
§ 5. Forvaltningsmål for arter
Målet er at artene og deres genetiske mangfold ivaretas på lang sikt og at artene forekommer i
levedyktige bestander i sine naturlige utbredelsesområder. Så langt det er nødvendig for å nå dette målet
ivaretas også artenes økologiske funksjonsområder og de øvrige økologiske betingelsene som de er
avhengige av.
I influensområdet til Ygna kraftverk er det registrert 7 lokaliteter med rødlistede lav og moser. En av de
truede artene, flomtvebladmose, er kritisk truet (CR). Råtetvebladmose er sterkt truet (EN), mens
blåkurlemose er sårbar (VU). Huldrenål, sprikeskjegg, hvithodenål og flatragg er alle nær truet (NT).
Råtetvebladmose er en av få mosearter som er fredet i Norge gjennom Forskrift om fredning av truede
arter. Den er også fredet i hele Europa gjennom Bernkonvensjonens liste I. Både råtetvebladmose og
flomtvebladmose vokser på død ved i umiddelbar nærhet til vannstrengen, gjerne på stokker som ligger
på tvers over bekken i små kløfter. Spredningen er i stor grad basert på grokorn i stedet for sporer.
Spredningsevnen er derfor begrenset over lengre distanser. Den spesialiserte økologien gjør begge
artene sårbare for inngrep som påvirker lokale fuktighetsforhold, slik som regulering av vannføring og
hogst inntil vassdraget. Siden begge artene vil kunne forsvinne helt, vurderer NVE den omsøkte
utbyggingen av Ygna til å komme i konflikt med naturmangfoldloven § 5 første ledd, i tillegg til at det
kommer i konflikt med internasjonale avtaler.
§§ 8 og 9 Kunnskapsgrunnlaget og Føre-var-prinsippet
Offentlige beslutninger som berører naturmangfoldet skal så langt det er rimelig bygge på vitenskapelig
kunnskap om arters bestandssituasjon, naturtypers utbredelse og økologiske tilstand, samt effekten av
påvirkninger. Kravet til kunnskapsgrunnlaget skal stå i et rimelig forhold til sakens karakter og risiko for
skade på naturmangfoldet. Når det treffes en beslutning uten at det foreligger tilstrekkelig kunnskap om
hvilke virkninger den kan ha for naturmiljøet, skal det tas sikte på å unngå mulig vesentlig skade på
naturmangfoldet. Foreligger en risiko for alvorlig eller irreversibel skade på naturmangfoldet, skal ikke
mangel på kunnskap brukes som begrunnelse for å utsette eller unnlate å treffe forvaltningstiltak.
På grunnlag av de foreløpige resultatet av FoU-prosjektet, er det NVEs vurdering at det er innhentet
tilstrekkelig informasjon for å kunne vurdere omfanget av Ygna kraftverk og virkninger av tiltaket for
kartlagte bekkekløfter, samt sjeldne og truede arter. Samlet sett mener NVE at sakens
kunnskapsgrunnlag er godt nok til å fatte vedtak i saken, jamfør naturmangfoldloven § 8.
Vi viser også til Olje og energidepartementets retningslinjer for småkraftverk hvor det står at:
«Tiltak som kommer i konflikt med arter som er «kritisk truet» eller «sterkt truet», eller
naturtyper som Norge har et internasjonalt ansvar for, eller vil vanskeliggjøre nasjonal
oppfyllelse av internasjonale avtaler kan ikke påregne å få konsesjon.»
Slik NVE ser det kommer prosjektet i konflikt både med naturmangfoldloven §§ 4 og 5, og med
retningslinjene fra Olje- og energidepartementet.
Konklusjon
NVE mener at pga. konflikter med forekomst av rødlistearter i flere truethetskategorier og
hensynskrevende naturtyper av A-verdi, er ulempene ved tiltaket større enn fordelene og dermed
er ikke kravet i vannressursloven § 25 oppfylt. Det gis ikke konsesjon til å bygge Ygna kraftverk.
På grunn av artenes og naturtypenes sårbarhet for reduksjon i vannføring, er det lite sannsynlig
at konflikten kan løses med endringer av tiltaket.
Denne avgjørelse kan påklages til Olje- og energidepartementet innen tre uker fra det tidspunkt
underretningen er kommet fram til partene, jamfør forvaltningslovens kapittel VI. L Klageretten er
begrenset til parter (grunneiere, rettighetshavere og konsesjonssøker) og andre med rettslig
klageinteresse (hovedsakelig organisasjoner som representerer berørte interesser).
En klage skal begrunnes skriftlig, stilles til Olje- og energidepartementet og sendes til NVE. Vi
foretrekker elektronisk oversendelse til vår sentrale e-postadresse nve@nve.no.
Med hilsen
Rune Flatby
avdelingsdirektør
Øystein Grundt