Bok om omstridte gruver – bl.a. i Finnmark

Nyiig har det kommet ut ei bok om fem gruver og gruveplaner det er eller har vært mye strid om. Blant dem er kobbergruver i Kautokeino og Kvalsund og jerngruver i Sør-Varanger.

Boka går gjennom historia til disse gruvene, med særlig vekt på miljøvirkningene av gruvedrift og handtering/deponering av gruveavfall.

Boka er gitt ut av forlaget Davvi Girji i Karasjok, med støtte av bl.a. Naturvernforbundet.

Innholdet i boka er også lagt ut på internett på http://gruve.info

Det er planlagt bokpresentasjoner med diskusjon følgende steder:

Guovdageaidnu: tirsdag 09.06.2015 kl. 17–19 på Kafe Risku. Arrangør: Davvi Girji

Kvalsund: torsdag 11.06. kl. 12–14 på biblioteket. Arrangør: Kvalsund bibliotek

Hammerfest: torsdag 11.06. kl. 18–20 på biblioteket. Arrangør: Naturvernforbundet i Vest-Finnmark

Kirkenes: lørdag 13.06. kl. 12–14 på Basen (Pasvikv. 2). Arrangør: Naturvernforbundet i Sør-Varanger

Oslo: tirsdag 23.06. kl. 1130–1300 på Naturvernforbundet, Mariboesgt. 8. Arrangør: Naturvernforbundet