Ellos eatnu – La elva leve – arrangement i Alta

Naturvernforbundet i Finnmark og Álttá Sámiid Searvi markerte at filmen Ellos eatnu – La elva leve hadde førpremiere i Alta den 22. januar 2022.

På bildet: Anne Henriette Nilut, NSR og Leif Gøran Wasskog, Naturvernforbundet. Foto: Kjell M. Derås.

Arrangementet var i samarbeid med MerFilm, Aurora Kino, Alta Bibilotek og iskunstner Laila Kolostyák.

Før filmen: Visuell velkomst utenfor kinolokalet med lavvo brukt i Stilla, is-skulptur og bannere laget for anledningen. Førtreff fra 1630 til 1730:  Sofasamtale i Alta bibliotek i regi av NSR og Naturvernforbundet (NNV). Åpent arrangement med deltakelse fra publikum.

I kinosalen før begge visninger: Introduksjon av filmen.
Etter første visning – introduksjon og samtale med regissør Ola Giæver og hovedrolleinnehaver og Ella Marie Hætta Isaksen.

Presentasjon og samtaleledere: Anne Henriette Nilut NSR og Kjell M. Derås NNV.

Bilder og mediaomtaler som gjenspeiler vår premiereaktivitet:

Forberedelser. Forhåndsomtale Altaposten:

Naturvernforbundet har fått laget en installasjon foran biblioteket, ved inngangen til kinoen. Bildet viser deler av den, isskulptur av iskunstner Laila Kolostyák & co. Skulpturen er basert på et velkjent motiv fra Alta-aksjonen. FOTO: LEIF GØRAN WASSKOG/NATURVERNFORBUNDET

I forbindelse med premieren på filmen «La elva leve» har Naturvernforbundet i Finnmark, Áltá Sámiid Searvi og Alta bibliotek tatt initiativet til en uformell samling før filmen. Det hele skjer på Alta bibliotek.

Fra Altaposten 23.01.22 om førpremieren i Alta: Storfilmen beveget mange

Kjell M. Derås og hovedrolleinnehaver Ella Marie Hætta Isaksen. Bildet fra Altaaksjonen er utlånt av Håkon Haldorsen.
Regissør Ole Giæver foran en av bilene som ble brukt i filmen. Bilen var utlånt av Håkon Haldorsen. (Alle foto fra Altaposten: Bernhard Hienerwadel. (Bildetekst på dette og forrige bilde av arrangører).

Fra Ságat 24.01.22 om førpremieren i Alta: «Ellos eatnu – La elva leve»:– Første filmpris

Aurora kino Alta

Etter visning

Kjell M. Derås, Naturvernforbundet, Anne Henriette Nilut, NSR, hovedrolleinnehaver Ella Marie Hætta Isaksen og regissiør Ole Giæver. Foto: Bernhard Hienerwadel, Altaposten