Gratulerer, Equinor!

17.08.2023 i Alta: Besteforeldrenes klimaaksjon, Fremtiden i våre hender og Stilla-laget i Naturvernforbundet hadde en markering mot elektrifisering av Melkøya.

Bakgrunnen for markeringen var avisa iFinnmark sin spørreundersøkelse om hva finnmarkingene mener om elektrifisering av Melkøya, og at representanter for energiselskapet Equinor var til stede i Alta den 17. august i anledning Arctic Race of Norway som selskapet er hovedsponsor for.

«En fersk måling utført av InFact AS for iFinnmark viser at det er et overveldende stort flertall i mot elektrifiseringen av Melkøya. (…)

På spørsmål om det var riktig å elektrifisere Melkøya svarte 70,7 prosent med et rungende nei. 16,2 prosent svarer at det er riktig, mens 13,1 svarer at de ikke vet.» (iFinnmark).

Besteforeldrenes klimaaksjon, Fremtiden i våre hender og Stillalaget i Naturvernforbundet gratulerte Equinor med «et rungende nei», over 70 prosent, og spanderte kake og gaver til selskapet.

Altaposten 19.08.: «Samtidig som et stort banner ble rullet ut rett ved Equinors telt, kontaktet representanter fra de tre organisasjonene Equinors områdedirektør for utforskning og produksjon nord, Grete B. Haaland. Hun ble invitert på kake og en prat og takket litt nølende ja til invitasjonen.

En stor festkake med påskrift «Gratulerer Equinor med 70,7% nei!» ble åpnet, og Haaland fikk det første kakestykket. Deretter fikk hun overrakt en konvolutt som var fylt med monopol-penger, som et uttrykk for at det styrtrike selskapet selv mener at de ikke har råd til å velge CCS framfor elektrifisering.»

Fra avisa iFinnmark. På bildet: Direktør Haaland i Equior, og tolfra Besteforeldrenes klimaaksjon: Viggo Finstad Nilsen og Marit Bjerkeng.
Nina Østlyngen, Besteforeldrenes klimaaksjon (BKA) og Veronica Skotnes, Framtiden i våre hender (FIVH)
Olav Sletvold fra Besteforeldrenes klimaaksjon tilbyr kake til  Grete B. Haaland i Equinor (områdedirektør for utforskning og produksjon nord).

Altaposten 19.08.: «Også FrPs toppkandidat til fylkestingsvalget, Odd Erling Mikalsen, kontaktet Equinors direktør. Han er ikke medlem av organisasjonene som hadde markeringen. Men etter at de hadde fått sagt sitt, overrakte han Grete Haaland en bokgave og oppfordret Equinor til å bruke egen kraft.

– Finnmarks kraft er folkets kraft, sa Mikalsen til Haaland, som også denne gangen var ordknapp, men tok imot gaven med et smil.»

Odd Erling Mikalsen, FrP Alta

På bildet øverst: Knut Ingar Olsen (Rødt og BKA), Kjell Derås (Naturvernforbundet), Veronica Skotnes (FIVH). Fra iFinnmark sitt oppslag. Foto privat.

Altaposten 19.08.2023
Gratulerer Equinor med gedigent omdømmetap: – Vi skal gi dem kake og gave – altaposten.no

iFinnmark 18.08.2023
Alta, Hammerfest | Slo til med ironi og humor for å få fram budskapet: – Gratulerer (ifinnmark.no)