Høring om skuterløype på Altenesfjellet

20. november leverte Naturvernforbundet i Stilla og Vest-Finnmark og Naturvernforbundet i Finnmark felles høringsuttalelse til Alta Kommune ifb. høring av skuterløype på Altenesfjellet.

Lone Bjørkmann
Lone Bjørkmann

Hele høringsuttalelsen kan lastes ned her:

Fra innledningen:

Naturvernforbundet i Finnmark og Naturvernforbundet i Stilla fraråder offentlig snøskuterløype fra Russeluft til Altnesfjellet (også kalt Russeluftfjellet).

Vi har i høring av kommunedelplan for energi, miljø og klima foreslått området Altenes for vern til Alta kommune, fordi det er mange registreringer av sårbare og truede arter i området, og områdets verdi som inngrepsfritt naturområde er stor. Vi mener området bør skånes fra skuterløype på grunn av naturmangfold av nasjonal og vesentlig regional interesse, også fordi det ligger innenfor et nasjonalt sett viktig fugleområde (IBA Altafjorden, BirdLife).

Naturmangfoldet er ikke tilstrekkelig belyst eller hensyntatt, og dette er i utgangspunktet nok til å ikke kunne gjennomføre lovlig åpning av løype, jamfør naturmangfoldloven §8. Vi mener det foreligger risiko for skade på naturmangfoldet, og kommunen må få gjennomført kartlegging av både arter, naturtyper og økologisk tilstand hvis det skal kunne vedtas løype, slik at vi vet effekten av påvirkninger og hva vi potensielt ødelegger, før det er gjort.

Altenesfjellet/Russeluftfjellet med sin unike og villmarksprega topografi bidrar til kommunens landskapsmessige mangfold. Foto: Lone Bjørkmann, 2023. Langvannet og Svartenasvannet er de to borterste vannene.

Spesielt er vi bekymret for arter som påvirkes direkte av inngrep vinterstid/i hekketid som ørner, falkefugler og ugler, samt sjøfugler i området, som vadere, andefugler og måkefugler. Vi mener det må tas hensyn til fuglene innenfor BirdLifes IBA (Important Bird Area), hvor løypa er foreslått startet, samt rike naturmiljøer for fugleliv og annet biologisk mangfold i Hansadalen og i Altenesfjellet. Her må føre-var-prinsippet (§9 i naturmangfoldloven) benyttes når ikke kunnskapsgrunnlaget er komplett. Sjøfuglene ved løypestart er stedfast gjennom vinteren, da bl.a. sjøorre, havelle, ærfugl og mange måkefugler, og de vil formodentlig påvirkes av støy og økt trafikk. I tillegg er dette arter som sliter i Norge, og har nasjonal forvaltningsinteresse. Det er også mange registreringer av gaupe i området, og dette er også viktig ettersom arten er sterkt truet og svært sky. Senest i år er det observert gaupefamilie på Altenesfjellet.  

Rabbene på Altenesfjellet er ofte snøfri på vinteren og det vil derfor være stor risiko for å ødelegge sjeldent arktisk biologisk mangfold, som også er utilstrekkelig kartlagt, ved snøskuterkjøring i området. Vi har derfor lagt ved en oppsummering av noe av Altenes’ flora som er registrert, utarbeidet av professor Torbjørn Alm. Det står bl.a. i oppsummeringen: «Berggrunn og topografi gjør at Altenes har innslag av en rekke arter som er uvanlige eller sjeldne i Finnmark (kalksvartburkne er bare kjent herfra), og relativt mange forekomster av rødlistearter. De viktigste artsforekomstene er knyttet til de bratte, sørvendte liene mot Altafjorden, og rabber og rike heier i fjellet. Førstnevnte er antakelig trygge på grunn av topografien, som gjør dem nokså utilgjengelige. De rike fjellområdene er derimot sårbare for tråkk og kjøreskader […] Fjellheiene og særlig rabbene er like sårbare. Kjøretøy av ethvert slag, inkludert snøskuter, utgjør selvsagt en langt større belastning.»

Store partier med rødlista reinrose (NT, stor nasjonal forvaltningsinteresse) blomstrer i Altenesfjellet på sommeren. Her fra 2025. Foto: Lone Bjørkmann
Altenesfjellet har svært spennende landskap. Dalene går på “tvers” av fjellet, nordøst til sørvest, og skuterløype på tvers ut mot spissen er derfor lite hensiktsmessig. Hansadalen vises som den grønne dalen til høyre i bildet, hvor løvskogen strekker seg fra hav til vidde via Leirbotnvann. Skjermbilde fra Naturbase, Miljødirektoratet

Hansadalen med sin lauvskog er trolig et viktig område for naturmangfoldet. Støy, lys og vibrasjoner, samt økt befolkningstrykk og trafikk i området vil kunne være negativt for både naturen, dyreliv og friluftsliv, og vi mener dette ikke er tilstrekkelig belyst til å kunne vedta en skuterløype. Vi er også bekymret for traséen, som fremstår som bratt og lite hensiktsmessig for trafikk. Det er i bratte partier også økt risiko for å forstyrre hekkeplasser for rovfugl og sette ut snøskred.

Naturpanelet slår fast at naturmangfoldet på jorda reduseres raskere enn noen gang før (Miljødirektoratet, truede arter og naturtyper). Endringer i arealbruk er den største trusselen mot truede arter i Norge og verden. Klimaendringer påvirker også flere truede arter enn før. Kommunene har en helt avgjørende rolle i å ta vare på naturmangfold og truet natur, siden de forvalter 83 % av landets arealer. Det er viktig at kommunene tar tilstrekkelig hensyn til viktig natur når de tar beslutninger om hvordan de skal bruke sine arealer. Det viktigste vi kan gjøre for å ta vare på naturmangfoldet, er å unngå inngrep i naturen (Miljødirektoratet, truede arter og naturtyper). Påvirkningen av økosystemet skal vurderes ut fra den samlede belastning som økosystemet vil bli utsatt for, i tråd med naturmangfoldloven § 10.

For friluftslivet er Altenesfjellet/Russeluftfjellet et av få inngrepsfrie steder igjen i Alta Kommune hvor man kan drive friluftsliv borte fra støyende snøskuterkjøring og annen trafikk, og som er relativt nært byen og kysten. Området har stor verdi for de som ikke ønsker tilrettelagte stier og dagsturhytter, men å være «i villmarka». Dette gir etterlengtet ro for folk i en ellers ofte støyende hverdag. Livskvaliteten til lokalbefolkningen vil derfor kunne bli negativt påvirka av snøskuterløype. Det vil særlig kunne være en ulempe for de som bor innenfor støygrensa. Det har allerede vært store konflikter rundt skuterløypa, bl.a. i media, og det er tydelig at mange ønsker ikke skuterløype her på grunn av trafikk, støy og hinder til bolyst. Parkeringa ved grendehuset har ikke plass til mange biler med henger, og boligene rundt parkeringa vil kunne bli svært forstyrret på døgnkontinuerlig basis i vinterhalvåret. Det er ikke anbefalt i Miljødirektoratets forskrift for skuterløyper å legge den så nært bebyggelse. Planlagte skuterløype påvirker også registrerte viktige friluftslivsområder i kommunen, og det er rart at kommunen motsier seg selv om dette på samme side i høringa. Elsefjæra er f.eks. registrert som viktig friluftslivsområde, og det gjøres fugletitting og -fotografi her hele året, som vil påvirkes svært negativt av støy og trafikk fra skuterløype.

Friluftsliv vinterstid på Altenesfjellet, 2023. Biologisk mangfold på rabbene er utsatt på vinteren. Foto: Lone Bjørkmann, 2023. Dette bildet er et annet enn det vist i høringsuttalelsen.

Det går også skiløype og kjøres med hund i Hansadalen, og snøskuterløypa vil direkte påvirke dette med støy og sjenerende lys og trafikk, og dermed fortrenge muligheten for støyfritt friluftsliv til de skifarende og sledekjørende. I tillegg brukes Russeluftfjellet/Altenesfjellet i sin helhet til skigåing, telting, jakt, fiske, fotografi og annet friluftsliv vinterstid, også fra Sarves, Kviby, Svartskog og Høyvika. Dette mener vi ikke er tilstrekkelig belyst og hensyntatt i kommunens høring.

Det må også poengteres at det er tidlig vårbeite og kalvingsområde for reinbeitedistrikt 23 D Seainnus / Návggastat på Altenes, og distriktet er ikke konsultert av kommunen i forhold til påvirkningen på reindrifta (ref. samtale med RBD 23D, 13.11.2025 og RBD 23, 18.11.2025). Snøskuterkjøring i kalvingsområde vil kunne stresse simlene til å kaste kalvene sine (abortere) eller løpe fra kalvene, som så kan dø (Statsforvalteren i Nordland, 2024). Det vil igjen kunne påvirke reindriftsutøverenes helse og livsgrunnlag, som ikke er akseptabelt. Skuterkjøring vil også kunne stresse reinen til å ta opp mindre næring, unngå områder, og starte unnvikelsesatferd, forvirring og/eller panikk. Reinen vil sannsynligvis komme tidligere til vårbeitet år for år, på grunn av klimaendringene (ref. samtale med RBD 23 D, 13.11.2025), som vil gjøre eventuell skutersesong i området stadig kortere. Reindrifta beskriver til slutt Altenesfjellet som kjempeviktige områder når det er dårlige beitetider.

Altenesfjellet er kalvingsland og tidlig vårbeiteland for reinbeitedistrikt 23 D Seainnus / Návggastat. Skjermbilde fra arealbrukskartet for reindrift (NIBIO).

Vi ser til sist ikke behov for enda en snøskuterløype i kommunen, da den neste starter bare 5 km unna, i Rafsbotn, og det relativt nylig er åpna løype på Leirbotn. De som har behov for dispensasjon til skuterkjøring til Høyvika får allerede innfridd det. Vi mener at kommunen bør kunne avsette områder til friluftsliv og natur som skal være unntatt skuterkjøring og den støyen og trafikken det medfører. Også som svar på §10 i naturmangfoldloven der det må vurderes samlet belastning av skuterløypene i kommunen totalt, og hensyntas samlet belastning på reindrifta med å åpne enda en løype. Det er videre registrert høyere konfliktnivåer i områdene med skuterløype i møte med annet friluftsliv, og SNO har også merket seg mer ulovlig kjøring rundt områdene som har fått løype, da de ofte benyttes som utgangspunkt for ulovlig kjøring. Det kan videre kjøres til rasteplass 300 m utenfor løypa. Det vil derfor være et langt større område som berøres av skuterløype enn akkurat oppstikket løype, og vi er derfor bekymret for naturmangfoldet, reindrifta og friluftslivet i området om løypa skulle bli en realitet.

Med alt dette i beregningen ser vi ikke at det vil være samfunnsnyttig å sette opp en ny skuterløype fra Russeluft til Altenesfjellet, i forhold til samfunnskostnad, og håper kommunen vil vurdere å endelig henlegge saken.

Vedlegg til saken kan lastes ned under her: