Naturvernforbundet sier nei til nye vannkraftverk i Alta

Det er søkt om konsesjon for bygging av to nye vannkraftverk i Alta, i Sivertelva og Storelva. Naturvernforbundet i Finnmark har sendt høringsuttalelser til NVE.

Naturvernforbundet i Finnmark har følgende generelle kommentarer til den foreslåtte kraftutbyggingen i Alta:

1. Det er ikke kraftmangel verken i Alta, i Finnmark eller i Norge.

2. Det er mulig å spare svært store energimengder med satsing på energisparing.

3. 2/3 av potensialet for vasskraftutbygging i Norge er allerede utbygd. Det har ført til uopprettelige skader på store deler av norsk natur. En gong må en si stopp før alt blir bygd ut.

4. Småkraftverk har kanskje forholdsvis liten produksjon, men skadene i terrenget kan likevel være store. Det samme gjeld ødelegginger for plante- og dyrelivet og hinder for reindrifta.

5. Alta kommune har med den svært skadelige og heilt unødvendige Alta- utbygginga tatt mer enn sin del av ansvaret for norsk energiproduksjon.

Vi vil også bemerke at konstant vannføring (her lav vannføring) ikke er forenlig med opprettholdelse av de naturlige livsprosesser for artene i et vassdrag.

På denne bakgrunn mener vi at utbyggingen er unødvendig og ikke bør få konsesjon.

Mvh

Gunnar Reinholdtsen