Norges største protestskilt på sjøen – Save Our Fjords

Naturvernforbundet og Folkeaksjonen mot giftutslipp i Bøkfjorden har i påsken brukt 30 liter solbærsaft til å lage Norges største protestskilt på sjøen. Skiltet har allerede fått mye oppmerksomhet fra forbipasserende og på Facebook.

Skiltet er laget som gigantiske bokstaver i snøen på fjordisen på Langfjorden slik at de vises godt fra utkjørselen på Storfjellet før Langvasseid. De tre forbokstavene «SOF» er 15 meter høye, og farget dyprøde med miljøvennlig solbærsaft. På to skilt ved utkjøringen forklares hensikten på norsk og engelsk – det siste myntet på hurtigruteturister som hver dag stopper der på sin korte sightseeing i kommunen.

Plasseringen er valgt av to grunner sier Reinholdtsen og Nilsen som med sine medhjelpere tråkket i snøen noen timer forrige uke for å lage skiltet.

Det er bare fire land i hele verden som tillater forsøpling av havet gjennom dumping av gruveavfall i fjordene. Turistene passerer steintippene i Sydvaranger gruve på vei opp til Storfjellet og det passer da bra at de blir minnet om de enorme mengdene avfall som ligger under vann. Langfjorden er en fjord som er nesten sperret av etter uregulerte slamutslipp fra Sydvarangers tidligere drift.

Forurensing av havet er et internasjonalt problem, og utslippene i Bøkfjorden berører livet i to grensevassdrag.

Vi synes det er betimelig at turistene som har seilt kysten oppover fra Bergen og beundret våre flotte fjorder blir varslet om at disse står i fare for å bli ødelagt. Dette gjelder ikke bare Bøkfjorden, men også Repparfjord og Førdefjorden står i fare for å bli lagt øde i generasjoner om bergverksindustrien får viljen sin.