Nytt styre i Naturvernforbundet i Finnmark

Årsmøtet til Naturvernforbundet i Finnmark ble avholdt 2. og 3. april i Pasvik i Sør-Varanger. Leif Wasskog ble gjenvalgt som leder. Med seg i styret får han Annie Henriksen, Gunnar Reinholdtsen, Frode Kinserdal og Elias Paul Danielsen.

Årsmøtet ble holdt på Pasvik folkehøgskole på lørdag og søndag. Anledningen ble brukt til å en faglig oppdatering på luftforurensing, verneområder, forskning og jakt på truede og fredede arter. Det ble tatt utgangspunkt i lokale forhold som luftbåren forurensing av tungmetaller fra Nikelverket, verneområder og verneformål i Øvre Pasvik og forskning- og formidlingsaktiviteter på Svanhovd miljøsenter.

Leif Wasskog ble enstemming gjenvalgt til ny leder på årsmøtet til Naturvernforbundet i Finnmark i helga. Med seg i styret får han Annie Henriksen fra Hammerfest, Gunnar Reinholdtsen fra Sør-Varanger, Frode Kinserdal fra Alta og Elias Paul Danielsen fra Kautokeino.

«Jeg er veldig glad for fornyet tillit og gleder meg til å fortsette. Det er mange utfordringer i nærmeste fremtid. Jeg kan kort nevne fortsatt kamp mot sjødeponi i Repparfjord. Vi vil jobbe for å stoppe planene om mudring av masse i Tanamunningen naturreservat. Vi vil også intensivere vår satsing mot problemene i oppdrettsnæringen.

I tillegg er målet fremover er å styrke lokallagene, følge opp aktivitetene i og få på plass nye lokallag.

Den globale klimakrisen påvirker oss lokalt. Vi vil sette fokus på lokale tiltak for å begrense klimaforurensning og utslipp.

Naturvern avhenger av en fornuftig forvaltning og god naturpolitikk. Vi  kommer til å fortsette det langsiktige arbeidet med naturvern. Presset på sårbar og uerstattelig natur må ikke bli for stort» sier Leif Wasskog