Reindriften blir overkjørt i reindriftskommune

Reindriftsutøverne ønsker ikke barmarkskjøring på Finnmarksvidda. Det ødelegger vinterbeitene. Men reindriftens representant i utvalget som behandler dispensasjonssøknader, blir ikke hørt. – Til tross for at han både følger motorferdselloven og forsvarer livsgrunnlaget for sin næring, har han blitt nedstemt i sak etter sak. Dette er både oppsiktsvekkende og trist, og det setter Kautokeino kommune, om…

Utmarksutvalget som innvilger dispensasjoner, har tre medlemmer, men kun én av dem representerer reindriften. Av 61 dispensasjoner i sommer, hadde reindriften stemt imot 42 av dem. – Det vil si at reindriften ble nedstemt i nær 70 % av sakene, konstaterer Dag T. Elgvin.

Selv om ca halvparten av befolkningen er tilknyttet reindriften, er de i mindretall i kommunestyret. Det får også konsekvenser for hvor mye barmarkskjøring det blir på vidda.

Anders S. Buljo, som representerer Flyttsamelista i utvalget, sier til Altaposten 10. desember 2005 at han føler seg maktesløs.

– Jeg prøver å følge motorferdselloven, men sitter i mindretall. Sakene blir derfor hele tiden vedtatt mot min stemme. Jeg mener at Kautokeino kommune ikke følger loven, for eksempel når de i år innvilger akkurat samme søknad som i fjor ble påklagd til Fylkesmannen, og hvor klageren fikk medhold, sier Buljo.

Buljo sier han har stor støtte i bygda, også utenfor sin egen næring. Han sier tilgangen til naturen er bra. – Vi har over et dusin åpne barmarksløyper (ca 200 km). I tillegg kommer alle riksveiene og veien til Biddjovagge (ca 40 km) samt gamleveien fra Mieron til Gargia i Alta (ca 100 km).

De som har makten i kommunestyret, ser på dispensasjoner som rene formaliteter. – Oftest er det ikke snakk om næring, men rett og slett om motorisert friluftsliv. Noen prøver å romantisere dette for myndighetene. De misbruker det samiske for å skremme sentrale myndigheter til taushet, hevder Buljo. – Høsting av utmarka er ikke et sær-samisk fenomen, som enkelte vil ha det til. Det gjøres jo over hele verden, fastholder Buljo.

Oppslag i Altaposten Tidligere sak: Modig oppgjør med lovstridig praksis Temaside: Motorferdsel i utmark