Reint hav – rein laks – rein rein!

Mellom 400 og 500 var samla på plassen foran Stortinget lørdag 29.03. for å protestere mot gruveprosjekter basert på avgangsdumping i Repparfjorden og Førdefjorden.

– Nei til gruvedumping i norske fjorder!

– Ja til rene norske fjorder – nei til sjødeponi!

– La Repparfjorden leve!

– La Førdefjorden leve!

– Vi vil ha reint hav, rein laks og rein rein!

– Mat og natur – samme sak

– Fjorden er ingen søppelfylling

Dette var blant parolene på demonstrasjonen som blei organisert av Naturvernforbundet og Natur og Ungdom med tilslutning av flere andre organisasjoner og partier.

Før demonstrasjonen tok til hadde lederne i Naturvernforbundet og NU sammen med representanter fra aksjonene for Repparfjorden og Førdefjorden møte med stortingsrepresentanter for flere partier, og de resterende partiene har de avtalt møte med på mandag 01.04.

På demonstrasjonen var det følgende appeller, under linkene er det videoopptak (Alle filmer ved Ane Helga Lykka):

John Nystad, Finnmarksaksjonen mot forgiftning fra gruver (Tekst til talen)

Trine Skei Grande, Venstre

Torfinn Evensen, Norske lakseelver

Arnstein Vestre, Natur og Ungdom

Kirsti Guvsám, Norske Samers Riksforbund

Lars Haltbrekken, Naturvernforbundet

Audun Lysbakken, SV

Hilde Charlotte Solheim, Virke

Anne-Line Thingnes Førsund, Naturvernforbundet i Sogn og Fjordane

NRK har lagt ut to reportasjer fra demonstrasjonen:

NRK Sápmi

NRK Nordnytt

Her følger noen bilder fra arrangementet:

Tre medlemmer av Natur og Ungdom i Alta hadde reist til Oslo for å delta i demonstrasjonen. Fra venstre Karianne Opgård Andersen, Maja Giselsson Mannsverk og Ane Margrethe Ugelvik.

Deltakere fra Hammerfest: Fra venstre Annie Henriksen og Mona Nilsen, begge fra styret i Naturvernforbundet i Vest-Finnmark.

Stortinget skal få høre hva vi mener! (Foto: Svein Lund)

Vi hadde ikke stor nok vidvinkel til å få med alle demonstrantene, men her er de fleste. (Foto: Svein Lund)

Blant appellantene var Venstres leder, stortingsrepresentant Trine Skei Grande. (Foto: Svein Lund)

– og lederen i Sosialistisk Venstreparti, stortingsrepresentant Audun Lysbakken. (Foto: Svein Lund)