Støttemarkering for Fosen-saken i Alta

Álttá sámiid searvi og Naturvernforbundet inviterte til støttemarkering for Fosen-saken i Alta

Invitasjonen

Bures boahtin doarjjadilálašvuhtii // Velkommen til støttemarkering for Fosen-saken!

Álttá sámiid searvi og Naturvernforbundet inviterer til støttemarkering for Fosen-saken på torget i Alta onsdag 1.mars klokken 12.00!

Vi inviterer til støttemarkering for samene på Fovsen-njaarke og aksjonen i Oslo. Onsdag er det 506 dager siden den historiske høyesterettsdommen ble avsagt, der reindriften vant over staten i striden om vindkraftutbyggingen på Fosen.

Den 11. oktober 2021 slo Høyesterett fast at vindkraftutbyggingen på Storheia og Roan i Trøndelag er i strid med artikkel 27 i FNs konvensjon om sivile og politiske rettigheter. Høyesterett i storkammer kom enstemmig fram til at vedtakene om konsesjon og ekspropriasjonstillatelse er ugyldige.

Likevel har staten nektet å følge opp dommen. Vi krever nå at staten river vindturbinene og tilbakefører landet til samene på Fosen.

Ønsker du å holde appell eller kulturinnslag, ta kontakt med leder i Álttá sámiid searvi Anne Henriette Nilut på tlf 95743079.

Appeller ved:

Anne Henriette Nilut, Álttá sámiid searvi
Kjell M. Derås, Naturvernforbundet i Finnmark
Tor Bjørnar Henriksen, Landsstyret i Rødt
Frode Lindal, MDG
Grethe Julianne Haraldsdatter Skum, Álttá sámiid searvi

Sang ved Kristoffer Kar

Glimt fra markeringen

Før markeringen starter. Fremst til venstre: Anne Henriette Nilut fra Álttá sámiid searvi, leder for arrangementet.
Begge foto: Stine Ballovarre

Foto nedenfor: Kjell M. Derås

Altaposten 28.02.2023:
Arrangerer støttemarkering for Fosen-aksjonistene: – Dette angår alle – altaposten.no

Altaposten 01.03.2023:
– Det som pågår er en skam – altaposten.no

iFinnmark 01.03.2023:
Alta, Nyhet | Sofie Aminda (13) har selv rein og møtte opp for å gi sin støtte (ifinnmark.no)

Ságat 02.03:
Fosen gir føringer: – De kan bare dure på (sagat.no)

NRK TV 01.03.2023:
Solidaritetsmarkering for Fosen-aksjonistene