Sutring fra Norsk Bergindustri

I forbindelse med Naturvernforbundets gruvekonferanse i Kautokeino 01.-03.11.2013 skreiv styreleder i Norsk Bergindustri et innlegg i flere Finnmarks-aviser der hun klaga over at de ikke var invitert til å holde innlegg. Her følger Naturvernforbundets svar.

Bergindustrien klager over at de ikke ble invitert til å holde innlegg  på Naturvernforbundets gruvekonferanse i Kautokeino nylig. I ett  innlegg i Finnmark Dagblad kritiseres vi for å ikke gi gruvenæringa en talerstol under vårt seminar om motstandskampen mot gruvevirksomhet som går utover miljøet.
Makan til sutring skal man lete lenge etter. Om noen uker går Bergindustriens miljøkonferanse av stabelen. Ikke en eneste miljøorganisasjon står på programmet for å holde innlegg, uten at vi har gått til media for å klage av den grunn. Det singler i glasshus.  Kanskje Bergindustrien skulle ordne opp i sine egne konferanser før de klaget på våre? For øvrig deltok gruvenæringa på vår Barnentskonferanse i fjor. Vi har fulgt godt med på deres uttalelser siden den gang, og kunne ikke finne noen indikasjon på at de hadde noe nytt å melde.

Lars Haltbrekken, leder i Naturvernforbundet