Vi er en stormakt innen oppdrett

Vi deler fisker Trond Atle Akselsen sine betraktninger om konsekvenser av lakseoppdrett. Han peker blant annet på forurensing av fjorder og tap av gyte-habitater.

30.09.2024

Ja, faktisk er Norge verdens største innen lakseoppdrett, i og med at vi står for halvparten av den globale lakseproduksjonen. Norske politikere har bestemt at lakseoppdrett skal være den «nye oljen», uansett konsekvenser.

Og konsekvenser har det fått. Forurensning og til dels forgiftning av norske fjorder pluss spredning av sykdom og lakselus etc. Jeg mener også at lakseoppdrett står for verdens største matsvinn. Det går med fire til fem kilo mat for å produsere en kilo oppdrettslaks.

For meg som yrkesfisker i mer enn 40 år, så betyr 1000 oppdrettslokaliteter det samme som 1000 tapte gyte-habitater for villfisk som f.eks. torsk og lodde.

For en tid tilbake, så leste jeg at havforskerne klødde seg i hodet og lurte på hvor torsken var blitt av. Kanskje er dette en del av årsaken…? Jeg var med da vi hadde kollaps i torskefiskeriene på slutten av 80- og begynnelsen av 90-tallet, med påfølgende sel-invasjon. Det jeg ser i dag er samme symptomer. De som skal verne om ressursene for kommende generasjoner har tydeligvis ikke lært av historien fra den gang.

En av de viktigste kriteriene for å få opp villfiskbestandene er at de har god mat-tilgang. Da må vi verne lodda i nord og tobis i sør. Fantasier om et bærekraftig fiske på krill og rødåte må skrinlegges øyeblikkelig. Disse artene er en stor del av fundamentet i næringskjeden i havet vårt.

Til slutt vil jeg minne fiskerimyndighetene på at villaks er en stor del av vår nordnorske identitet. Vi er like glad i den som befolkningen på vestkysten av Canada.

Trond Atle Akselsen
Børselv, medlem av lokallaget Porsangerfjorden i Naturvernforbundet

Bildet er fra markering mot lakseoppdrett i Vedbotn i Porsangerfjorden i 2017. Oppdrettsanlegget ble lagt på en gyteplass for torsk.

Innlegget har tidligere vært delt i Kyst og fjord:
«Tusen oppdrettslokaliteter betyr det samme som tusen tapte gyte-habitater» – kystogfjord.no