Grønnere gaveinnpakning

Jula er rett rundt hjørnet og vi har mange gaver som skal pakkes inn. Vi bruker 60 000 km gavepapir, nok til at vi kan ta en runde rundt ekvatoren og vel så det.

Grønnere gaveinnpakning

Hvorfor unngå glanset gavepapir

Glanset julegavepapir er det vi nordmenn bruker mest av når vi skal pakke inn gavene våre. Slikt gavepapir inneholder lite papirfibre og er et produkt samansatt av leire og plast som blir farget og spesialbehandlet.  Dette gjør at gavepapiret ikke kan kategoriseres som papir og kan heller ikke resirkuleres som papir og blir da heller ikke gjenvunnet. Glanset gavepapir skal i restavfall, om det ikke brukes på ny året etter. Mange ressurser blir brukt for å lage glanset julepapir og levetid er relativ liten i forhold til ressursbruk.

Men frykt ikke, her kjem julas heiteste tips på hvordan dine julegaver kan skille seg ut både miljømessig og stilmessig under juletreet.

Får du gave som er innpakka i glanset gavepapir, så spar det til neste år og bruk det igjen.

Gjenbruk gir grønnere gaveinnpakning

Vi har hørt det før, men gode tips lever lenger: Ta i bruk det du allerede har hjemme og ta vare på det du får i år slik du kan bruke det neste år. Dette koster ingenting, bare litt tid for å lete i skap og hyller etter fjorårets gavepapir.

Avispapir eller annet papir du ikke lenger skal bruke til noe, er et miljøvennlig alternativ til glanset gavepapir. Her har du også en unik mulighet til å velge noe som passer til gaven eller mottakeren.

Gamle skoesker, julelysbokser eller lignende kan få nytt liv med litt pynt. Kombiner en luftetur i skogen og plukk litt gran til pynt kan være en fin førjulsaktivitet.

Stoffrester som ubrukte putetrekk funger like bra som papir og kan gi eit ganske unikt preg på en gave.

Kjøp og bruk kraftpapir. Dette papiret kan resirkuleres og brukes igjen. Om du syns det er et kjedelig design kan du laget heimelaget stempel av poteter og andre grønsaker.

Hjemmelaget stempel: Del poteten i to. Lag ønska stempel ved hjelp av pepperkakeformer eller kniv. Skjær ut mønsteret. Finn fram maling (gjerne svanemerket) og legg på eit strøk på stempelet og press det mot papiret.

To gaver i ein!

Kjøp eller lag bievokspapir og bruk det som innpakningspapir. Da kan mottaker bruke bievokspapiret til å dekke over matrester i etterkant og slik blir det mindre plastfolie, mindre matsvinn og  mindre avfall.