• Største klimademonstrasjon i Bergen nokon gong

Minst 3000 ungdommar fylte i dag Torgallmenningen i Bergen sentrum for å protestera mot manglande klimahandling frå politikarane.

• Anmelder miljøkriminalitet på Fanafjellet

Det er funnet masser med asfalt, plast og andre bygningsmaterialer i skogsveiene på Fanafjellet. Forholdet er nå anmeldt.

• Felles front mot Hordfast

Vi har gått sammen med Vestnorsk Transportarbeiderforening og Norsk Lastebileier-Forbund for å si nei til Hordfast.

• En ny tid for cruisenæringa

Vi vil gratulere Bergen by! Bystyret har bestemt seg for å begrense cruisetrafikken i byen.

• Opo reddet fra kraftutbygging

Sunnhordland Kraftlag (SKL) trekker sin søknad om å få bygge kraftverk i den vernede elva Opo i Hardanger. – En stor seier for vassdragsnaturen, mener Naturvernforbundet.

• Derfor valgte vi Bybanen

Et bredt politisk flertall har heiet den frem i 23 år. Her er grunnene.

• Begrensing av cruisetrafikken

Vi krever ytterligere begrensinger på cruisetrafikken. Verdensarvbyen Bergen må stille likt med verdensarvfjordene - kun utslippsfrie cruisebåter fra 2026!

• Bli frivillig

Våre frivillige er hjertet i organisasjonen vår. De har engasjert seg i saker som E39, bybane, vannkraftutbygging og energismarte bygg.

• Hordaland

Plast_invitasjon_tidslinje
Plastjakten Hordaland

Plastutstilling på Herdla museum

21.05.2019

Plast er et allsidig materiale som har ført til utviklingen av mange nyttige produkter som vi bruker hver dag. Dessverre er det slik at en del av plasten vi bruker havner på avveie og ut i naturen; "men hvorfor er det dette et problem" spør vi oss i vår nye spennende, fargerike og inspirerende plastutstilling.

Alt kan repareres
TA VARE PÅ DET DU HAR

Bli med på fiksefest på Marineholmen 24. mai

Er du klar over hvor gøy og givende det er å reparere tingene du eier fremfor å kaste og kjøpe nye ting? Opplev reparasjonsmagien sammen med oss og bli med på fiksefest på Marineholmen makerspace.

Honey bee(1)
Velkommen til Naturlig onsdag på Verdas Miljødag 5. juni kl. 19-21:

Kva betyr FNs naturpanel sin rapport for Noreg?

10.05.2019

Naturen er i krise: 1 million artar står i fare for å døy ut på grunn av menneskeleg aktivitet. Aldri før har me øydelagt naturen i eit høgare tempo, og arealbruken vår er den klart viktigaste årsaka.