NaturVest-podden

NaturVest-podden er en podcast om natur og klima fra Naturvernforbundet Hordaland.

Grafikk NaturVest-podden

Vi startet opp NaturVest-podden i slutten 2023 for å dykke dypere i noen av temaene vi jobber med. Her vil vi samle samtaler med mennesker som har noe viktig å fortelle om natur og klima. Med hver episode følger det også en fyldig artikkel du kan lese.

Du kan lytte på følgende plattformer: Spotify, Apple Podcasts, Amazon Music, Castbox, Pocket Casts og RadioPublic.

Alle episoder i NaturVest-podden

Ting på kjøkkenet, forbruksvarerMona Maria Løberg

Tingene og søpla

Det har vært for lite kontroll over avfallet, men nå tar EU grep som påvirker oss alle. Det varsles regelendringer på flere fronter. Produkter skal vare lengre, og emballasje skal bli kunne gjenvinnes. I denne episoden snakker vi med Joakim Gulliksen, som har jobbet med avfall og forsøpling i mange år som fagrådgiver i Naturvernforbundet og nå i Samfunnsbedriftene. Han snakker om hvorfor kunstgressbaner med gjenvunnet bildekk var en dårlig idé, om produsentansvar og hvorfor han er skeptisk til bioplast. Publisert 23.01.2024.

hest og kjerre. Når det ringes med bjellen, vet alle at bosset skal hentesUkjent fotograf / Universitetsbiblioteket UIB

Bossets historie

Hva har vi gjort med det vi ikke trenger lenger? Toralf Igesund har jobbet i BIR siden 1992, og kjenner godt til avfallets historie i Bergen. Mye avfall ble hevet på sjøen eller samlet i deponier. I dag gjenvinnes en del, men mye brennes. Samtidig jobbes det med å finne nye metoder for å utnytte ressursene enda smartere. Toralf snakker om sirkulær økonomi, sortering, reparasjonskultur, nye prosjekter og samarbeidet med andre bransjer. Publisert 20.12.2023.