Oppstart av verneprosess for Sævarhagsvikjo, Hovaneset og Leiro, Stord kommune

Flere områder i Stord blir vernet av Statsforvalteren i Vestland

Dette sammendraget har blitt generert av ChatGPT og redigert manuelt.

Forum for natur og friluftsliv (FNF) Hordaland er glade for at Statsforvalteren i Vestland starter med å verne flere områder i Vestland fylke, inkludert tre nasjonalparker og 22 mindre områder. De første områdene som blir beskyttet er Sævarhagsvikjo og Hovaneset, samt Leiro, alle i Stord kommune. Da mye av det totale arealet på 280 dekar for disse to områdene er i sjø, hadde vi ønsket at det vernede landarealet skulle vært større. Vi vil gjerne ha en kort forklaring på hvorfor avgrensningen er som den er, slik at det blir mulig å foreslå utvidelser senere.

Vi påpeker nærheten mellom Sævarhagsvikjo og planområdet for Hystadgardane, som vi tidligere har klaget på. Selv om det er store forskjeller i artsmangfoldet mellom Sævarhagsvikjo og Hovaneset sammenlignet med Hystadgardane, ønsker FNF Hordaland at det også skal gjøres en kartlegging av naturmangfoldet ved Hystadgardane. Dette er spesielt viktig siden det ikke har vært noen kartlegging av natur eller arter i forbindelse med områdereguleringsprosessen, til tross for at det er registrert flere truede arter i området.

Til slutt ønsker vi Statsforvalteren i Vestland lykke til med det viktige arbeidet med å verne naturen i Vestland.