Forslag til planstrategi for Øygarden kommune 2024–2027

Dette sammendraget har blitt generert av ChatGPT og redigert manuelt.

Forum for natur og friluftsliv (FNF) Hordaland har sett at Øygarden kommune har lagt ut sin nye planstrategi på høring. Vi ønsker å komme med noen korte kommentarer til denne strategien. Vi merker oss at Vestland fylkeskommune har sendt inn et brev med innspill til kommunen, der de fremhever flere viktige punkter som også vi mener er viktig. Dette inkluderer behovet for et arealregnskap, planvask, og vurdering av planer for friluftsliv, natur og miljø. Vi er positive til Øygarden kommunes fokus på å utarbeide en ny klima- og miljøplan, og håper naturmangfold blir en sentral del av denne. FNF Hordaland påpeker også viktigheten av å ivareta allmenne interesser for friluftsliv og landskap i kommunens planarbeid.

Vi viser til den nylige opphevingen av reguleringsplanen for fv. 561 Kolltveit–Ågotnes, som skjedde etter at FNF Hordaland klaget Statsforvalterens vedtak inn for Sivilombudet. Dette illustrerer viktigheten av å ta hensyn til naturverdier, landskap og friluftsliv i sammenheng. FNF Hordaland mener at vindkraftanlegg ikke bør settes opp i natur- og friluftslivsområder, da slike industrielle inngrep ikke hører hjemme i naturen.

Til slutt nevner vi at Øygarden kommune ligger lavt på Naturkampen-rangeringen. Dette må tas med en klype salt, men vi håper at dette kan inspirere kommunen til å jobbe mer målrettet for å ta vare på natur- og friluftslivsverdiene i kommunen.