Merknad til klage på reguleringsplan for Kokstaddalen

Utbygging av torvmyren ut av reguleringsplan for Kokstaddalen!

Dette sammendraget har blitt generert av ChatGPT og redigert manuelt.

Forum for natur og friluftsliv (FNF) Hordaland viser til en ny innsigelse fra Statsforvalteren i Rogaland, angående nedbygging av myr i reguleringsplanen for Nye Veavågen skole i Karmøy kommune. Denne innsigelsen ligner en tidligere sak, Kokstaddalen-saken, hvor vi tidligere diskuterte vurderingen av naturmangfoldet.

Statsforvalteren nevner tap av viktige økosystemtjenester og behovet for å unngå nedbygging av karbonrike områder, som er relevante for vurderingen av Kokstaddalen-saken. De påpeker også at samfunnsverdien må tas i betraktning, spesielt mangler ved alternative vurderinger.

Vi argumenterer for at utbyggingen av delområde I/L2, hvor de to største torvmyrene ligger, må tas ut av reguleringsplanen for Kokstaddalen. Dette området er viktig for flere truede arter, og nedbyggingen vil ødelegge et karbonrikt område uten klar samfunnsnytte. Vi påpeker også metodiske og juridiske feil i planvedtaket.

Bergen kommune har blitt bedt om å svare på våre kommentarer innen 19. april 2024.