En ny tid for cruisenæringa

Vi vil gratulere Bergen by! Bystyret har bestemt seg for å begrense cruisetrafikken i byen.

Bystyret sendte et sterkt signal til cruisenæringa da de onsdag 24. oktober vedtok å begrense trafikken. De krever at alle cruiseskip som besøker byen skal være utslippsfrie innen åtte år. Dette var et av forslagene som vi tidligere i år meldte inn til byrådet. Forslaget vårt lød som følger:

“Bystyret ber byrådet arbeide for at verdensarvbyen Bergen kommer i samme kategori som verdensarvfjordene, med krav om nullutslipp fra cruisebåter år 2026, slik Stortinget har bestemt.”

Frem til 2026 vil bystyret også sette et tak på maksimalt 8000 passasjerer og tre cruiseskip i Bergen per dag.

De som har oppholdt seg i Bergen om sommeren kjenner utfordringene som følger med masseturismen fra de gigantiske skipene som besøker verdensarvsbyen. Ifølge TØI har cruiseturismen i Norge økt drastisk, fra 200 000 besøkende til 700 000 på 15 år. En halv million av dem besøker Bergen, som dermed rager som den mest populære cruisehavna i Norge. Cruiseskip er som kjent en svært forurensende måte å reise på. De går på fossile brennstoff som blant annet gir enorme klimagassutslipp og bidrar til dårlig luftkvalitet lokalt.  

Saken er omtalt en rekke steder. Bergen kommune skriver på sine sider at målet med vedtaket “er å opprettholde Bergen som en bærekraftig og attraktiv destinasjon både med tanke på klima, miljø og antall passasjerer”. NRK Hordaland melder at turistnæringa omtaler kravene som urealistiske. BT skriver på lederplass at havneloven bør endres, slik at hver enkelt by selv kan bestemme hvor mange cruisebåter de vil ta inn. Saken får også oppmerksomhet nasjonalt. NABU, vår søsterorganisasjon i Tyskland, har spredd nyhetssaken og omtaler den som banebrytende på Twitter.

Groundbreaking: City of @visitBergen decided yesterday that only #cruise ships that run on electricity (#batteries or #fuelcell) are allowed to enter from 2026 on. Other ports have to follow suit #dieselban #cleanair https://t.co/BR2uiJd5zh @eaTransport @ShipandBunker @IMOclimate — Daniel Rieger (@daniel_rieger) 26. oktober 2018