Referat styremøte 02.09.2024

Kommer...FRED KUYPER
FRED KUYPER

1. Referat fra forrige styremøte 22. april ble godkjent

2. Hva har skjedd siden sist?

Naturvernforbundet i Valdres ble invitert til å være med på Hagelaget sitt arrangement på Skiferplassen. Fred og Ole Morten deltok med egen stand. Det var godt oppmøte og et flott arrangement. Naturlig hage var temaet vi presenterte og delt ut brosjyrer.

Fred har holdt foredrag på Beitostølen for partiet Rødt. Det kom tre tilhørere. Mye forberedelser for så få, men allikevel hyggelig å treffe engasjerte folk.

Vi fikk en del penger etter en begravelse og det ble bestemt at siden avdøde var så glad i blomster skulle pengen gå til en blomstertur på Filefjell med Anders Lundberg som foredragsholder. Det ble en flott og lærerik dag med 15 deltakere.

Bålmøte med tema sirkulærøkonomi hjemme på gården til Odd Arne.  Odd Arne fortalte om prosjektet sitt og viste frem bygninger på tunet for 15 Ivrige deltakere. Etterpå var det mat og diskusjon rundt bålpanna.

3. Graving i myr i Sør-Aurdal. Ifm planer om nytt hyttefelt ble det gravet ned rør for diverse infrastruktur. Saken ble godkjent i KS, men IFK vil nå at grøfta bli fylt igjen manuelt. Vi tok kontakt med saksbehandleren og skulle følge opp saken etter å ha konferert med deres jurist.

4. Børrelisaken: Ole Morten og Fred har diskutert saken og blitt enig om å ikke gå videre med den.

5. Planlagte samlinger nå i høst:

Skogsamling 14. september. Tage og Trude arrangerer skogdag i Luskeråsen sammen med biolog Erlend Tanberg Grindrud. Formålet er å lære mer om kartlegging av skog, rødlistede arter og registrering av disse. Alle kan delta, men gratis for medlemmer av Naturvernforbundet. Ikke medlemmer betaler kr. 200,-.

6. Det har vært styremøte Fylkesutvalget som Fred deltok på.

Det er ansatt ny fylkessekretær Amund Hagen. Det har ikke kommet noe referat fra møtet.

Her kommer litt info fra Ole Midthun:

Til deres informasjon så er Amund ansatt i 50% stilling som fylkessekretær, i tillegg til en 30% stilling på prosjektet Skogen – mer enn bare trær. Vi er glade for å øke kapasiteten vår, og har skrevet en liten artikkel her

Og apropos skogen…

Som noen av dere vet, så fikk vi tilslag på søknaden vår i prosjektet Skogen – mer enn bare trær i vår! Det betyr at vi trenger deres hjelp 🌲🏃‍♂️ Vårt prosjekt heter Innlandet – skogens rike, og målet er å løfte fram skogens kvaliteter ut over det skognæringa selv promoterer i vår region. Steg 1 i prosjektet er at vi ønsker å arrangere guidede skogsturer i verdifull natur, hvor vi tar med oss fagfolk ut på tur for å lære! For å gjøre dette har vi alliert oss med Bjørn Henrik Stavdal Johansen fra Valdres, som er utdannet naturveileder, og skal bistå oss i dette prosjektet. Sammen med Amund er dette et veldig bra utgangspunkt for aktivitet i fylket vårt!

Så hva trenger jeg fra dere? Jeg trenger at dere kan hjelpe til med å finne gode naturopplevelser i hele fylket vårt, som viser at skogen er mer enn tømmerproduksjon! Naturreservater og nasjonalparker er fint, men tenk også på om det er natur i deres nærområde som flere burde lære om og få et forhold til. Kanskje et frivillig skogvernsområde som aldri ble realisert? Vi ønsker også å nå bredere ut enn bare våre egne medlemmer, så dersom du har venner i DNT, NJFF eller lignende, så vil vi gjerne spre ordet og få med flere!

Som sagt, så er Bjørn Henrik blitt engasjert i proskjektet Skogen-mer enn bare trær og skal jobbe med kunnskapsformidling rettet mot barn og unge.

7. Representanter til Landsmøtet i Trondheim i november. Fred representerer fylkesutvalget, Trude stiller fra lokallaget.

8. Natur og miljørapport  – Fred jobber med en natur- og miljørapport for Valdres. Det vil ta tid men skal bli ferdig før årsskifte.

9. Kontaktperson for besteforeldrenes klimaaksjon. Fred har blitt spurt om han kan være deres kontaktperson og ønsker tilbakemeldinger om dette er greit for resten av styret. Ingen innvendinger i forhold til dette.

10. Evt.

Odd Arne informerer om at Valdresmusea har et samarbeid med Maihaugen på Lillehammer om en konferanse 28.-29. oktober Naturkrise=kulturkrise.

Verden er rammet av krig og naturkrise. Her hjemme er presset på naturressursene større en noen gang. Hvordan påvirker de dramatiske hendelsene i verden vår egen hverdag? Hvordan kan vi sikre en bærekraftig framtid for egen natur og kultur?

Hvis noen vil delta på dette er påmeldingfrist 11. oktober.

Fred tok opp Naturindeks til orientering. Vil være en del av Natur- og miljørapporten.

Referent Trude og Fred