Skogen – mer enn bare trær

Bli med i arbeidet for å bevare Norges skoger!

Nå inviteres det norske folk til å bli med i arbeidet for å bevare Norges skoger. Gjennom prosjektet «Skogen – mer enn bare trær» kan du søke midler til aktiviteter og arrangementer som styrker allmenhetens kunnskap om skogen og artene som bor der, og som oppfordrer flere til å bli bedre kjent med og bruke skogen mer.

Adrian Lombardo
Oppdag den fantastiske gammelskogen, her i Slattumsrøa naturreservat. Foto: Adrian Lombardo

Om prosjektet

«Skogen – mer enn bare trær» er et treårig samarbeidsprosjekt mellom Natur og Ungdom, Naturvernforbundet, Sabima og WWF.  Gjennom kunnskapsformidling og aktivitet i skogen skal prosjektet bidra til bevaring av naturmangfold i norske skoger, og gjøre alle til pådrivere for rikere og mer varierte skoger.

Det sies at alt som kan lages av olje, kan lages av trær. Men hvor mange kjenner til skogens verdier ut over tømmer og karbonlager? Skogen er så uendelig mye mer enn trær, og vi skal jobbe for at dette blir allment kjent!

Skog er det økosystemet på land som har størst rikdom av arter og det mest varierte naturmangfoldet, både internasjonalt og her hjemme. I Norge finner vi den største andelen av truede arter i skogen, fordi skogen er den naturen vi har utnyttet hardest. I skogen er flatehogst og skogsbilveier den største trusselen mot artsmangfoldet. Skogene i nord er verdens største karbonlager, og lagrer mer karbon mer kvadratmeter enn tropisk regnskog.

Prosjektet skal rette seg mot allmenheten, spesielt barn og unge, styrke kunnskapen om skogen og mobilisere flere mennesker til å bli bedre kjent med, og bruke skogen mer. Spesielt ønsker vi å nå de som ikke har stor kjennskap til, kunnskap om eller tilknytning til skogen.

Gjennom økt kunnskap vil vi bidra til at flere ønsker å ta vare på Norges siste, verdifulle og fantastiske skoger for framtiden.

Om tilskuddet

Takket være midler fra Sparebankstiftelsen DNB kan alle organisasjoner og institusjoner søke om aktivitetstilskudd til skogarrangementer, kartleggingsturer og andre inkluderende skogaktiviteter.

Er du en privatperson med en god idé som ikke er tilknyttet en organisasjon? Da oppfordrer vi deg til å kontakte en institusjon, et lokal- eller fylkeslag, eller en forening og søke gjennom dem. Du finner tips til aktiviteter nederst på siden, men vi understreker at søkere står fritt til å utforme egne aktiviteter og prosjekter innenfor de satte rammene (se gul tekstboks).

Eksempler på søkerorganisasjoner:

• Lokal og fylkeslag i Naturvernforbundet og Natur og Ungdom
  • Biologiske foreninger
  • Skoler, speideren og lignende

Vi ønsker gode, brede prosjekter av både kort og lang varighet, og det er ikke satt et tak for søknadssum. Søknadsfrist er 14.april, men vi behandler søknader og utbetaler tilskudd til godkjente prosjekter fortløpende. Du finner søknadsskjemaet lenger ned på siden.

Du kan søke om følgende tiltak:

• Spredning av informasjon om viktigheten av å ta vare på skogen
    Vi gir tilskudd til aktiviteter som bidrar til økt bevissthet om skogens betydning for naturen og samfunnet.
  • Lavterskel og åpne aktiviteter
    Vi ønsker å støtte inkluderende aktiviteter som er tilgjengelig for alle og som kan nå nye målgrupper, spesielt barn og unge.
  • Støtte til både nye og eksisterende aktiviteter
    Midlene kan brukes til å etablere nye prosjekter eller forbedre eksisterende initiativer som har bevaring av skog og skogens mangfold som fokus.
  • Lønnsmidler
    Prosjektet er først og fremst basert på frivillighet, men det er mulig å søke om lønnsmidler til planlegging, organisering, gjennomføring og rapportering av aktivitetene. Det skal komme tydelig frem av søknaden hvor mye lønnsmidler det søkes om, og hva midlene skal dekke.
  • Lokale og regionale skogsamlinger
    Du kan søke om midler til utgifter knyttet til leie av lokale, foredragsholdere, reiseutgifter, mat og opphold til større eller mindre skogsamlinger.

Retningslinjer

• Maksimal varighet for tiltaket er ett år, med mulighet for forlengelse
  • Det skal leveres en rapport etter at tiltaket er avsluttet, og senest innen 14.april 2025 dersom annet ikke er avtalt.

Rapporten skal inneholde:

• En oppsummering av arrangementer, og et estimat på antall deltagere fordelt på barn og voksne
  • Et regnskap over inntekter og utgifter med kvitteringer
  • To, tre bilder fra gjennomføring av aktiviteten
Skogprosjektet og aktivitetstilskuddet er finansiert av Sparebankstiftelsen DNB.

Søknadsskjema