Den store klesbyttedagen

Klesindustrien står for mer av verdens klimagassutslipp enn fly- og skipsfart til sammen. Men visste du at vi kan halvere utslippene fra klærne våre, om vi bruker dem dobbelt så lenge?
Bli med på klesbyttedag 27. april 2024!

klesbyttedag

27. april 2024 arrangerer Naturvernforbundet Den store klesbyttedagen sammen med en lang rekke lokale arrangører over hele landet. Kanskje en av dem blir deg?

Hele 274 arrangementer gikk av stabelen under klesbyttedagen i 2023, som nok en gang var stor suksess! Over 12 500 gjester sørget for at nærmere 67 900 plagg fikk nye eiere. De fleste arrangementene var 22. april, men noen ble også arrangert før og etter. Nå forbereder vi Klesbyttedagen den 27. april 2024.

Hva er Den store klesbyttedagen?

Naturvernforbundet har arrangert den store klesbyttedagen årlig siden 2016. Dette er et nasjonalt arrangement der vi oppfordrer frivillige i hele landet til både å arrangere og å delta. På våre nettsider veileder vi arrangører og deltakere frem mot Den store klesbyttedagen 27. april 2024.

Nytt av året er at det ikke blir noen form for påmelding. Alle som ønsker, kan arrangere en klesbyttedag i sitt nærområde. Arranger det gjerne på den nasjonale dagen 27. april, men om en annen dato passer bedre, er det selvfølgelig mulig å velge en dato rett før eller etter dette. Inviterer du oss som medarrangør på Facebook (Naturvernforbundet), så kan kommer arrangementet ditt med på felles markedsføring og kart.

Vi vil bidra med nyttige tips og råd på nettsiden. I tillegg har vi maler for skilt, lapper og annet materiell som alle er velkomne til å printe og bruke fritt.

Klikk her for å finne et klesbyttemarked nær deg

Hvorfor klesbyttedag?

Åtte av ti nordmenn mener de har for mye klær og sko som de ikke bruker. Samtidig er mange av oss ikke klar over hvor mye klærne våre koster miljøet. Både produksjon og transport er forurensende og krever mye ressurser. Etter mange år med klesbyttedager, kilovis av byttede klær og økt oppmerksomhet rundt problematikken, ser vi at klesbytting har en reell betydning.

I fjor fikk nærmere 67 900 plagg nytt liv med nye eiere. Det er bærekraftig!

klesbyttedag
Klesbytte er blitt veldig populært, og i 2023 var det over 200 arrangementer på Den Store Klesbyttedagen.

Ja, jeg vil vite mer om Klesbyttedagen!

"*" indicates required fields

Navn*
Samtykke*

Her finner du ditt nærmeste Husflidslag

Norges Husflidslag har god kunnskap om reparasjon av klær. Å tilby Fikselaug (reparasjonsverksted) på Klesbyttedagen er en god kombinasjon. Lokale husflidslag kan hjelpe publikum med å få reparert klærne sine, slik at de kan brukes enda litt lenger. Finn ditt nærmeste Husflidslag og start et samarbeid

Du finner Husflidslag i mange bydeler i de store byene, samt på små og store steder over hele landet.

Det varierer hvilke håndverksteknikker lagene har kunnskap om, men de har et stort kontaktnett og vil ofte kunne finne noen som kan ha kurs eller foredrag om noe du er interessert i. Noen av lagene har egne lokaler med utstyr som medlemmene kan benytte seg av.

Her finner du ditt nærmeste lag innen Norsk Husflidslag

Takk til Sparebankstiftelsen DNB for støtten til å arrangere Den store klesbyttedagen 2024