Bli med på Den store klesbyttedagen 26. mars 2022

Hold av datoen for Den store klesbyttedagen 26. mars 2022

Den store klesbyttedagen er Naturvernforbundets tiltak for å redusere forbruket vårt av klær, og gjennom å bistå både de som vil arrangere et klesbyttemarked, og de som vil delta, løfter vi klesbytting til stadig nye høyder. Ved å melde seg på som arrangør eller interessert vil du bli fulgt opp frem mot selve dagen. Påmeldingsfrist 1. mars 2022.

MELD DEG PÅ HER

Årets tema er reparasjon, og gjennom kampanjen #Ettårtil og i smarbeid med Norges Husflidslag sine "Fikselaug". vil vi løfte viktigheten av reparasjon for å forlenge klærnes levetid. Ofte er det slik at det er favorittene våre som bli ødelagt, og bruker vi klærne våre dobbelt så lenge, halveres klimautslippet fra klærne, så derfor er reparasjon et viktig klimatilak. I forkant av årets arrangment, vil våre lokallag kunne koble seg opp mot lokale husflidslag, og på den måten gjøre klesbyttedagen en til en reparasjonsfest.

For å nå barn og unge samarbeider vi i år med FEE Norway's Grøntflagg miljøsertifiserte barnehager og skoler, samt Natur og Ungdom og Miljøagentene.

Alle Naturvernforbundets lag kan søke om aktivitetsstøtte på inntil 5000 kr. Send en epost til jg@naturvernforbundet.no med en kort søknad og et enkelt budsjett innen 1. mars 2022.

Naturvernforbundet har og meldt seg på Den store klesbyttedagen på Frivillighetens år 2022's "Vår dag".  Det gir mulighet for å søke støtte til lokale arrangementer av Den store klesbyttedagen 26. mars 2022. I søknadsrunden i høst fikk flere lag tildelt støtte, og søknadsportalen åpner igjen den 17. januar og blir åpen til 7. februar.

Søk her: https://frivillighetensar.no/vardag/soknad

Den store klesbyttedagen gjennomføres med støtte fra Sparebankstiftelsen og i samarbeid med våre svenske, danske, islandske og finske samarbeidspartnere, og vi håper på den største Nordic Swapday noensinne.

Vi gleder oss og håper du og gjør det!

Følg gjerne Den store klesbyttedagen på Facebook

Artikkelen ble sist oppdatert: 06.12.2021