• Den store klesbyttedagen 2018

I samarbeid med frivillige over hele landet arrangeres Den store klesbyttedagen for fjerde gang lørdag 14. april 2018.

Klesbyttedagen er en del av Naturvernforbundets satsing på å ta vare på det man har. Kjøp av nye klær påvirker miljøet, ettersom både produksjonen og transporten er forurensende og krever mye ressurser. For hver kilo med klær vi bytter i stedet for å kjøpe nytt, kan vi spare 4000 liter vann, 3 kg kjemikalier og 28 kilo CO2-ekvivalenter. Lørdag 14. april kan du gi andre glede av dine gamle plagg, samtidig som du selv kan oppdatere garderoben på en miljøvennlig måte.

I 2017 møtte om lag fem tusen personer opp på de 80 klesbyttefestene som ble arrangert over hele landet, og over 18 000 klesplagg byttet hender i løpet av dagen.

Registrer din interesse her for å få mer informasjon om Den store klesbyttedagen 2018.

Vil du gjøre litt mer for miljøet? Bli medlem i Naturvernforbundet!

Tre heldige vinnere er trukket

19.05.2017

Tre gavekort fra LiBe Etisk Mote ble loddet ut på den store klesbyttedagen 2017. "Klesbytting gir en shoppingopplevelse uten bismak," sier en glad vinner.

Klesbyttefester sparte betydelige klimagassutslipp

19.05.2017

- På én dag sparte vi naturen for klimagassutslipp tilsvarende 50 år med bilkjøring! sier Silje Ask Lundberg, leder i Naturvernforbundet. Over hele landet møtte tusenvis opp for å bytte klær på den store klesbyttedagen.