• Den store klesbyttedagen 2017

Tusen takk til alle som deltok på Den store klesbyttedagen 2017! Dagen ble større enn i fjor, og hele 85 arrangementer var påmeldt. Nesten 17 000 plagg byttet eier på klesbyttedagen.

85 klesbyttearrangementer var påmeldt til Den store klesbyttedagen 2017. Vi har fått inn rapporter fra 51 av disse, så har du hatt et klesbyttearrangement uten å sende inn rapport, vil vi gjerne at du gjør det på denne siden!

Så langt vet vi at mer enn 4400 deltakere har byttet nesten 17 000 plagg på klesbyttedagen.

Det er ikke alle som er klare over hvor mye klærne våre påvirker miljøet. Både produksjonen og transporten er forurensende og krever mye ressurser.  Hvis vi legger til grunn at alle hadde kjøpt nye plagg i stedet for å bytte, bidro klesbyttedagen i Norge i 2017 til å spare 12,6 tonn kjemikalier, 118,8 tonn CO2 og 42,4 millioner liter vann (kilde: Naturskyddsföreningen).

Vi arrangerer klesbyttedag i 2018 også. Vil du få beskjed om hvor og når? Meld deg på her!

Vil du gjøre litt mer for miljøet? Bli medlem i Naturvernforbundet!

Tre heldige vinnere er trukket

19.05.2017

Tre gavekort fra LiBe Etisk Mote ble loddet ut på den store klesbyttedagen 2017. "Klesbytting gir en shoppingopplevelse uten bismak," sier en glad vinner.

Klesbyttefester sparte betydelige klimagassutslipp

19.05.2017

- På én dag sparte vi naturen for klimagassutslipp tilsvarende 50 år med bilkjøring! sier Silje Ask Lundberg, leder i Naturvernforbundet. Over hele landet møtte tusenvis opp for å bytte klær på den store klesbyttedagen.