Bli med på Fjordsøksmålet

Nå skal vi redde Førdefjorden. Men neste gang er det fjorden der du bor eller et annet umistelig naturområde som trenger et sterkere rettsvern og bedre beskyttelse.

Det er sammen vi er sterke.

Førdefjorden

Naturvernforbundets styrke er at naturvernere over hele landet står sammen. Det gjør at vi kan løfte enkeltsaker som har oppstått lokalt opp til et nasjonalt nivå, og slik får vi økt gjennomslagskraft.

Litt lenger ned på denne siden finner du tips og ideer til aktiviteter du og ditt lokal- eller fylkeslag kan gjennomføre for å bli med på Fjordsøksmålet!

Aktiviteter for deg som enkeltperson

Del Naturvernforbundet sine poster i sosiale medier

Vi ønsker at flest mulig skal kjenne til Fjordsøksmålet og gi sin støtte gjennom deling, at de blir medlem og bidrar med en donasjon. Jo flere som deler poster i sosiale medier, jo flere klarer vi å nå ut til. Gå til Naturvernforbundet på Facebook og Instagram og del postene om Fjordsøksmålet videre.

Lag en digital innsamling for Fjordsøksmålet

På Spleis kan du opprette en egen innsamling til Fjordsøksmålet. Det gjøres enkelt ved å trykke på den rosa knappen nedenfor, og deretter «Start en spleis for aksjonen».

For at dine venner og kjente skal få mulighet til å donere til innsamlingen, er det viktig å dele den i sosiale medier og gjennom andre kanaler.

Tips:
  • Gjør spleisen personlig! Du kan enkelt endre på beskrivelsen når du oppretter spleisen.
  • Har du kanskje bursdag eller bryllup snart? Da kan du koble spleisen opp til det! La deg inspirere:
  • Finn på en morsom utfordring! La deg inspirere:

Støtt Fjordsøksmålet økonomisk

• Vipps et valgfritt beløp til #13042
  • Gave kan også overføres direkte til konto 5082.05.66715

Ta kontakt med ditt lokal- eller fylkeslag

Ønsker du å arrangere en større aktivitet for Fjordsøksmålet, kan du ta kontakt med ditt lokal- eller fylkeslag.

Nedenfor finner du tips til aktiviteter som lagene kan arrangere.

Aktiviteter for lokal- og fylkeslag i Naturvernforbundet

Del Naturvernforbundet sine poster i sosiale medier

Vi ønsker at flest mulig skal kjenne til Fjordsøksmålet og gi sin støtte gjennom deling, at de blir medlem og bidrar med en donasjon. Jo flere som deler poster i sosiale medier, jo flere klarer vi å nå ut til. Gå til Naturvernforbundet på Facebook og Instagram og del postene om Fjordsøksmålet videre i lokal- eller fylkeslagets profiler og nettverk.

Ta med Fjordsøksmålet i arrangementet dere allerede har planlagt

Har dere allerede planlagt et arrangement, kan det kanskje kombineres med informasjon om Fjordsøksmålet? Koblingen kan for eksempel være relatert til naturens rettsvern eller frisk fjord.

Tips:
  • Oppfordre folk til å bli medlem eller å gi en donasjon via invitasjon til arrangementet, plakater, muntlig oppfordring osv.
  • Inviter fagfolk (jurister, biologer og lignende) til å holde foredrag eller delta i panelsamtale.
  • Om dere lager et Facebook-arrangement, legg til Naturvernforbundet som medarrangør.
  • Trenger dere hjelp til å sende ut invitasjoner til medlemmene via e-post, send oss en henvendelse på medlem@naturvernforbundet.no

Ta kontakt med Ingvild for å få tips til hvem dere kan kontakte for ekstern deltagelse, eller for å bestille materiell som kan deles ut på arrangementet.

Her kan dere laste ned en presentasjonsmal om Fjordsøksmålet, som kan tilpasses de sakene dere jobber med:

Arranger innsamlingsaktiviteter til inntekt for Fjordsøksmålet

Naturvernforbundet tar en stor økonomisk risiko ved å gå til søksmål. Ikke bare fordi det koster å hyre gode advokater, men vi risikerer også å måtte dekke motpartens sakskostnader på opptil flere millioner kroner. Nedenfor finner dere noen forslag til innsamlingsaktiviteter dere kan ha i lagene.

Loppemarked og lotteri

Samle sammen lopper i lokal- eller fylkeslaget og arranger loppemarked hvor inntektene går til Fjordsøksmålet. Her kan det også selges vafler og annet bakverk, og det kan arrangeres lotteri med donerte eller hjemmebakte premier.

Tips:
  • Selg vafler og annet til valgfri pris, mange gir gjerne en hundrelapp for en vaffel når det går til et godt formål!
  • Bestill strikkeoppskrift til Fjordpannebånd, sjekk det ut litt lenger ned på siden.
  • Betaling kan enkelt gjøres gjennom Vipps til #13042 eller gjennom Spleis (se under)

Spleis-innsamling, med eller uten utfordring

På Spleis kan lokal- og fylkeslag (og hvem som helst andre) opprette en egen innsamling til Fjordsøksmålet. Det gjøres enkelt ved å trykke på den rosa knappen nedenfor, og deretter «Start en spleis for aksjonen».

Tips:
  • For at folk skal få mulighet til å donere til innsamlingen, er det viktig å dele den i sosiale medier og gjennom andre kanaler. Når dere har opprettet en spleis kan dere se disse knappene på siden:
  • Legg til belønninger i spleisen for å stimulere til at folk gir høyere beløp.
  • For de kreative, kan man finne på en utfordring som kan stimulere til høyere aktivitet og flere donasjoner. I lista under kan dere se eksempler på slike innsamlinger med utfordring:

Ikke nøl med å ta kontakt med Cecilie dersom dere trenger hjelp til å opprette en innsamling på Spleis.

Bestill strikkeoppskrift

Fjordpannebåndet er designet spesielt for Fjordsøksmålet. Ta kontakt med Cecilie for å bestille strikkeoppskrift. Både oppskriften og hjemmestrikkede pannebånd kan for eksempel brukes som belønning i Spleis-innsamling eller selges til inntekt for Fjordsøksmålet på loppemarked/lotteri.

Spørsmål?

Ta gjerne kontakt med oss om det skulle være noen spørsmål eller du bare har lyst til å vite mer. Send gjerne en e-post til Aino Bogetvedt ab@naturvernforbundet.no