Oljefri

Klima

Vi kan unngå farlig global oppvarming – hvis vi handler nå!

Klimaproblemet er vår tids største utfordring. Økt konsentrasjon av klimagasser i atmosfæren gjør at kloden varmes opp. For å begrense oppvarmingen må utslipp fra fossile energikilder stanses. Dagens utslipp vil ha klimaeffekt i hundreår fremover, og ytterligere utslipp vil øke problemet.

Vi må gå i en retning der vi lever av ren, fornybar energi, og i varme, effektive smarthus. Hvor vi har sterke lokale samfunn med de viktigste tjenestene rett i nærheten. Hvor det er lett å reise miljøvennlig. Hvor verdifull natur tas vare på for framtida.

Våre medlemmers engasjement drives både av ønske om å leve miljøvennlige liv, men også om å unngå en klimakrise. Vi merker allerede konsekvensene her hjemme i Norge – flom, tørke, stormer, ustabilt skiføre. Drikkevannet blir dårligere, tregrensen flytter seg oppover dalsidene, arter flytter seg nordover, nedbørsmengdene øker og isbreene trekker seg tilbake. Våte områder blir våtere, tørre områder blir tørrere, og overraskende værfenomener inntreffer hyppigere. På Svalbard tiner permafrosten, og jorda blir mer ustabil. Hus sprekker, og jordras skjer oftere. Tørkesommeren 2018 ga oss 800 skogbranner, bare i Norge. Hver for seg er ikke disse tingene nødvendigvis et tegn på klimaendringer. Men når alt dette inntreffer samtidig, er det en klar pekepinn på at klimaendringene allerede er her. Dette er ikke bare et problem for fremtiden, men noe som påvirker oss her og nå.

Norge er imidlertid ett av de landene i verden som er best rustet til å møte klimaendringene, selv om vi også vil merke problemene. Verdens fattigste, som har sett aller minst til de godene som klimagassutslippene har gitt oss, blir rammet hardest.

Hvis vi handler nå kan vi begrense disse effektene, og samtidig ta vår rettferdige del av det globale ansvaret. Teknologien finnes – nå trenger vi handling.

Her kan du lære mer om hva klimaendringer er, og hva du kan gjøre for å løse klimakrisen.

Skolestreik for klima - fredag 22. mars 2019

Natur og Ungdom forventer at over 20 000 skoleelever, i alle landets fylker streiker skolen fredag 22. mars 2019. I tillegg studiestreiker Naturvernstudentene. Naturvernforbundet støtter skole- og studiestreiken! Les mer her.

Tes_children_climate_change

Naturvernforbundet støtter skolestreik for klima

21.03.2019

IStock-157313230 foto milehightraveler Istockphoto

- KrF må ta ansvar for klima og miljø

08.01.2019

Regjeringen må sørge for klimatiltak som er sterke nok til at Norge tar sin del av ansvaret for å begrense oppvarmingen til 1,5 grader. Det krever at Kristelig Folkeparti tar ansvar for klima og miljø i de pågående forhandlingene.

DuYUtGRX4AE579K

- Norge må handle etter uferdig og urettferdig klimatoppmøte

15.12.2018

Årets klimatoppmøte i Polen avsluttes etter overtid uten klare nok føringer for at land skal øke sine klimamål innen 2020, og med et nytt regelverk for Parisavtalen som er uferdig og urettferdig overfor de med størst skader fra og minst ansvar for klimaendringer.

Dty0lYlWoAEjocj

Med tog til klimatoppmøtet

10.12.2018

Naturvernforbundets klimakonsulent Aled Dilwyn Fisher holder seg på bakken når han reiser til FNs klimatoppmøte i Katowice i Polen. Med en raskere og hyppigere forbindelse fra Oslo til kontinentet ville flere ha valgt det samme, tror Fisher.

IStock-946331238 foto ricochet64 Istockphoto

Viktig klimatoppmøte i Katowice

03.12.2018

– Hvis verdens land ikke lykkes i Katowice, blir det det vanskelig å gjennomføre Parisavtalen, som et vårt viktigste våpen i kampen mot klimaendringene, sier Silje Ask Lundberg, leder i Naturvernforbundet. Hun ber Regjeringen om å øke Norges egne utslippsmål under klimatoppmøtet.

3K1A5390
Langlesning:

Oppskrift på en klimaavtale

23.11.2018

Søndag 2. desember starter det 24. klimatoppmøtet i Katowice i Polen, og det forventes at verden skal bli enige om regelboka for hvordan Parisavtalen fra 2015 skal forstås, etterleves og gjennomføres. Veien hit har vært lang og tornefull, fra forståelsen om alvorligheten av menneskeskapte klimaendringer på 1970- og 80-tallet, via Rio-konvensjonene i 1992, utallige klimatoppmøter med høye topper og dype daler og frem til dagens avtaleverk. Les kortversjonen av historien om 28 år med klimaforhandlinger her!