Oljefri

Tonje Frigstad, datteren Ingeborg og resten av familien er glade for at de kan holde varmen uten å fyre med olje.

Klima

Hvordan ser framtiden ut? Et umulig spørsmål. Den som lever får se. Men hvis du selv får velge, hvordan ser framtiden ut da? Heller ingen enkelt øvelse. I Naturvernforbundet ser vi for oss en miljøvennlig framtid.

I den miljøvennlige framtiden har vi løst klimaproblemet. Vi lever i smarte hjem som bruker langt mindre energi. Det er bra for miljøet og for lommeboken. Bilen trenger ikke bensin, men kjører på miljøvennlig drivstoff. Eller kanskje du ikke trenger kjøre i det hele tatt siden du bor i nærheten av jobben, matbutikken, bussen og toget.

Vårt engasjement drives både av ønske om å leve miljøvenlige liv. Men også av ønsket om å unngå konsekvensene av ikke å løse klimakrisen. Klimaendringene er alvorlige, urettferdige og allerede i gang. Derfor haster det må å komme oss bort fra olje, kull og gass og over til de miljøvennlige alternativene.

154856505_6a99837a68_o

Norges klimapolitikk fører til økte utslipp

08.05.2018

Ferske tall viser at klimagassutslippene fra de norske virksomhetene i EUs klimakvotesystem økte fra 2016 til 2017. - Det er helt bak mål at utslippene fortsetter å øke fra flere sektorer, i ei tid de burde gått ned, sier Silje Ask Lundberg, leder i Naturvernforbundet.

Regjeringen gravlegger Norges klimamål

30.04.2018

- Dette er den regjeringen som skal oppfylle Norges klimamål om å redusere utslippene med 30 prosent innen 2020. Med denne klimameldingen gravlegges målet for godt. At miljøpartiene Venstre og KrF kan være med på det er for meg en gåte, sier Silje Ask Lundberg, leder i Naturvernforbundet.

Facebook bilde BTF 2018

Broen til framtiden 2018

05.03.2018

Fredag 9. mars tar folkets klimakonferanse debatten om en rettferdig omstilling fra olje. Følg livestrømmen her.

0094173 - Oseberg field centre - Photo Harald Pettersen - Statoil

Norge er en klimasinke

13.02.2018

Regjeringens klimamelding er til behandling på Stortinget. Naturvernforbundet etterlyser innsats som sørger for at utslippene reduseres i Norge.

Erna må vise klimalederskap i Paris

12.12.2017

Tirsdag 12. desember deltar statsminister Erna Solberg på klimamøtet One Planet Summit i Paris. Her bør Solberg signalisere at Norge skal trappe opp sin innsats for finansiering av klimatiltak og klimatilpasning.

Dd0401ece456e06309e2b127c052495b

Klimasøksmål Arktis

14.11.2017

I dag starter en historisk rettsak i Oslo tingrett. I Norges første klimarettsak skal det avgjøres om regjeringens utdeling av nye oljelisenser i Barentshavet strider mot Grunnlovens miljøparagraf.