Klima

Sammen kan vi løse klimakrisen – hvis vi handler nå!

Klimakrisen er alvorlig, urettferdig og allerede i gang. Global oppvarming påvirker hele verden, også oss her i Norge.

I 2019 har titusenvis av barn og ungdom streiket for klima. Men norske klimagassutslipp øker fortsatt, regjeringen setter rekorder i tildeling av oljeutvinningstillatelser og Stortinget stemmer ned de streikende ungdommenes krav. Vi kan og må gjøre mer for å ta vår rettferdige andel av de globale utslippskuttene.

Her kan du finne ut mer om klimaendringer og global oppvarming - og hvordan du kan bli med i klimadugnaden!

Aktuelle saker

Klimatoppmøte 2019 i Madrid

Naturvernforbundet følger årets klimaforhandlinger i Madrid for å holde Norge til sitt globale klimaansvar. Les mer her!

IStock-1126419555 foto ElcovaLana istockphoto
Norges nye klimamål minst 50 % utslippskutt innen 2030

Viktig signal for den globale klimadugnaden

07.02.2020

Naturvernforbundet roser regjeringen for at det meldes inn nye, forsterkede klimamål innen Parisavtalens frist – og ser frem til en ambisiøs klimamelding som viser hvordan målene skal innfris. Norges nye klimamål sikter på minst 50 prosent og opp mot 55 prosent utslippskutt innen 2030 sammenlignet med 1990-nivået, slik som Naturvernforbundet og sivilt samfunn har krevd.

15011141579_605a377943_o

- Forventer en oljepolitikk i tråd med klimavitenskapen

18.12.2019

- Sylvi Listhaug har i en årrekke sådd tvil om klimaforskningen. Det er derfor ikke godt nok at Erna Solberg sier Listhaug tror på klimavitenskapen. Som statsråd for Norges mest forurensende næring er vi avhengig av å få bekreftet fra Listhaug selv at hun anerkjenner at vi befinner oss i ei menneskeskapt klimakrise, sier Silje Ask Lundberg, leder i Naturvernforbundet.

ELv56rVXUAI-qIM

- Norge må gå foran for å berge Parisavtalen!

15.12.2019

Naturvernforbundet forventer at den norske regjeringen umiddelbart øker sine klimaambisjoner, etter et mislykket klimatoppmøte i Madrid hvor mangelen på lederskap og handlingsvilje har skadet Parisavtalen.

ELrWGsuW4AAnrNz

Klimatoppmøtet 2019 (COP25) – Madrid, Spania – fredag 13. desember

13.12.2019

Som vanlig går klimatoppmøtet inn i overtid. Ingen vet når det vil bli ferdig - det kan være lørdag eller søndag. Vi venter for nye utkast på beslutningene på alle temaene som har blitt forhandlet om de siste to ukene. Men de siste utkastene forteller oss litt om de mest sannsynlige scenarioene.

ELkcIygXYAAQ3ST

Klimatoppmøtet 2019 (COP25) – Madrid, Spania – torsdag 12. desember

13.12.2019

Deltagerne fra sivilt samfunn som ble kastet ut av klimatoppmøtet på onsdag, inkludert 9 fra Norge, fikk lov til å komme tilbake inn på torsdag. Men det er ikke veldig mye fremgang på innsiden. Mens vi venter, prøver vi å legge press på Norge og andre land, slik at de anerkjenner alvoret og lytter til de helt rimelige kravene fra klimautsatte land og folk i Sør.