Klima

Sammen kan vi løse klimakrisen – hvis vi handler nå!

Klimakrisen er alvorlig, urettferdig og allerede i gang. Global oppvarming påvirker hele verden, også oss her i Norge.

I 2019 har titusenvis av barn og ungdom streiket for klima. Men norske klimagassutslipp øker fortsatt, regjeringen setter rekorder i tildeling av oljeutvinningstillatelser og Stortinget stemmer ned de streikende ungdommenes krav. Vi kan og må gjøre mer for å ta vår rettferdige andel av de globale utslippskuttene.

Her kan du finne ut mer om klimaendringer og global oppvarming - og hvordan du kan bli med i klimadugnaden!

Artikkelen ble sist oppdatert: 04.08.2020

Ungdomsorganisasjoner aksjonerer - COP26 2021
Klimatoppmøte i Glasgow

1,5-gradersmålet fortsatt i fare etter COP26: - Krever enda raskere omstilling av olje og gass

12.11.2021 | Sist oppdatert: 13.11.2021

Resultatene fra klimatoppmøtet i Glasgow svekker Parisavtalens mål om å holde global oppvarming under 1,5 grader, mener Naturvernforbundet. Møtet endte med en svak slutterklæring som ikke nevner utfasing av fossil energi, og et kvotehandelssystem (forhandlet frem av Norge) som legger opp til grønnvasking og små eller ingen utslippskutt.

Partiguide_some_IPCC-klima
Klimavalg 2021

Ny rapport fra Klimapanelet: - Må være et vendepunkt for klimasinke Norge

09.08.2021 | Sist oppdatert: 09.08.2021

Naturvernforbundet forventer at alle partiene som stiller til neste måneds valg prioriterer store utslippskutt og en rettferdig omstilling av petroleumsindustrien, etter at en ny rapport fra FNs klimapanel viser de svært alvorlige konsekvensene klimakrisa vil ha fremover hvis vi ikke handler.

IStock-1178543579
#valg21

Energisparing - det viktigste energitiltaket for klima og natur

29.03.2021 | Sist oppdatert: 29.03.2021

Satsing på energisparing minimerer behovet for utbygging av vindkraft for å sikre elektrifisering av transport og andre formål. Det frigjør strøm som kan erstatte fossil energi uten å ødelegge naturen. For å løse klima- og naturkrisen må vi bruke ener-gien mer effektivt. Potensialet er stort, men politikerne prioriterer det ikke.

Regjeringens klimamelding:

Vil gi klimakutt, men trenger styrking

08.01.2021 | Sist oppdatert: 19.02.2021

Regjeringens forsinkede klimamelding ble lagt frem samtidig som det ble bekreftet at 2020 var det varmeste året noensinne. Planen inneholder en rekke nye virkemidler som vil sørge for økt tempo i utslippskuttene, men det er ikke en fullstendig plan for omstillingen av Norge og legger ikke opp til ambisiøse nok utslippskutt, sier Silje Ask Lundberg, leder i Naturvernforbundet.

Image from iOS (4)
Tap i Høyesterett

– Klimaet er rettsløst i Norge

22.12.2020 | Sist oppdatert: 22.12.2020

Med 11 mot 4 stemmer vant staten fram i klimasøksmålet. Miljøorganisasjonene mener dommen fra Høyesterett er dypt provoserende og viser null forståelse for alvoret i klimakrisa.

201220_dommen_faller
Følg på direkten tirsdag 22. desember kl 9

Dommen i klimasøksmålet

18.12.2020 | Sist oppdatert: 21.12.2020

Høyesterett vil avgi dom i klimasøksmålet mot den norske stat tirsdag 22. desember kl 9.