Klima

Sammen kan vi løse klimakrise – hvis vi handler nå!

Klimakrisen er alvorlig, urettferdig og allerede i gang. Global oppvarming påvirker hele verden og også oss her i Norge.

I 2019 har titusenavis av barn og ungdom streiket for klima. Men norske klimagassutslipp øker, regjeringen setter rekorder i tildeling av oljeutvinningstillatelser og Stortinget stemmer ned streikende ungdoms krav. Vi kan og må gjøre mer for å ta vår rettferdige andel av den globale klimadugnaden.

Her kan du finne ut mer om klimaendringer og global oppvarming - og hvordan du kan bli med i klimadugnaden!

Aktuelle saker:

Klimasøksmål - folket sier nei til mer olje og gass

Naturvernforbundet har meldt seg inn som partshjelp i klimasøksmålet mot staten. Norsk olje og gass koker kloden og vi bør ikke lete etter mer. Les mer her.

Goliat_FPSO Foto T3n60
Norges store rolle i klimakrisen i hav- og isområder

FNs klimapanels nye rapport om is og hav: hva kan vi forvente?

24.09.2019

En ny rapport fra FNs klimapanel om hav og is lanseres onsdag 25. september 2019 og vil sannsynligvis tegne et dystert bilde av konsekvensene dersom vi ikke kutter utslipp. Men det er også store muligheter hvis verden handler raskt. Norge kan spille en viktig rolle, men bare hvis regjeringen endrer kurs - fra olje og gass til fornybar energi og bærekraft.

EE5s-g9WwAAhVo1(1)

- Solberg må lytte til klimastreikene og øke norske klimaambisjoner

20.09.2019

FNs generalsekretærs inviterer til klimatoppmøte i New York mandag 23. september. Verdens ledere er bedt om å ta med «konkrete, realistiske planer" for å øke sine nasjonale bidrag til Parisavtalen. Naturvernforbundet krever at Erna Solberg lytter til verdens elever, studenter og arbeidere som klimastreiker for klima, og kommer til New York med økte norske klimamål og ny klimafinansiering til Sør.

IMG_20190830_135315

Naturvernstudenter og klimastreikerne skal motta Amnesty-pris

19.09.2019

På fredag 20. september 2019 streiker verdens unge igjen og denne gangen stiller voksne seg bak klimastreikernes krav ved å delta på streikene. I Norge det blir arrangert streik på minst ni steder, slik som den ukentlige klimastreiken i Oslo. I Oslo skal Amnesty International dele ut Ambassador for Conscience Award, som Greta Thunberg har vunnet med Fridays for Future-bevegelsen, som alle streikere er en del av.

Holmvassdalen i Nordland

- Øk naturvern for å løse klimakrisen

08.08.2019

Klima- og naturkrisene henger sammen. Dette gjelder årsakene, men også for løsningene. Vern og restaurering av skog og myr er avgjørende for å bevare naturmangfold og holde klimagassutslipp ned. I lys av FNs klimapanels nye rapport om klima og landarealer må Norges innsats for naturvern økes.

Tes_children_climate_change
Avviser skolestreikens krav

- Regjeringen snur ryggen til ungdommens klimakrav

06.06.2019

Naturvernforbundet er svært skuffet over at regjeringspartiene stemte mot alle forslag til nye klimatiltak knyttet til kravene til skolestreikene for klima, da Stortinget behandlet flere representantforslag om klimastreiken på torsdag 6. juni 2019.