Klima

Sammen kan vi løse klimakrisen – hvis vi handler nå!

Klimakrisen er alvorlig, urettferdig og allerede i gang. Global oppvarming påvirker hele verden, også oss her i Norge.

I 2019 har titusenvis av barn og ungdom streiket for klima. Men norske klimagassutslipp øker fortsatt, regjeringen setter rekorder i tildeling av oljeutvinningstillatelser og Stortinget stemmer ned de streikende ungdommenes krav. Vi kan og må gjøre mer for å ta vår rettferdige andel av de globale utslippskuttene.

Her kan du finne ut mer om klimaendringer og global oppvarming - og hvordan du kan bli med i klimadugnaden!

Aktuelle saker

Klimatoppmøte 2019 i Madrid

Naturvernforbundet følger årets klimaforhandlinger i Madrid for å holde Norge til sitt globale klimaansvar. Les mer her!

3K1A5390
Langlesning:

Oppskrift på en klimaavtale

02.12.2019

Mandag 2. desember startet det 25. klimatoppmøtet (COP25) i Madrid i Spania, ledet av chilenske myndigheter. Det forventes at verden skal bli enige om regelboka for hvordan Parisavtalen fra 2015 skal forstås, etterleves og gjennomføres. Veien hit har vært lang og tornefull, fra forståelsen om alvorligheten av menneskeskapte klimaendringer på 1970- og 80-tallet, via Rio-konvensjonene i 1992, utallige klimatoppmøter med høye topper og dype daler og frem til dagens avtaleverk. Les kortversjonen av historien om 27 år med klimaforhandlinger her!

Goliat_FPSO Foto T3n60

Krever fossilfritt Norge i 2040

28.11.2019

Naturvernforbundet krever at Norge blir fossilfritt innen 2040, og i 2030 må den fossile energibruken være redusert med 55 prosent. Kravet ble vedtatt på landsstyremøtet 23.-24. november.

Eidsvolls plass foto Jorge Láscar
Støttemarkeringer over hele verden

Tenner lys før klimasøksmålet

04.11.2019

Mandag 4. november er det markeringer over hele landet til støtte for klimasøksmålet mot staten. Tusenvis av mennesker er forventet å møte opp og tenne lys i novembermørket for retten til et levelig miljø. Til nå er det planlagt 55 aksjoner over hele verden, fra New Zealand i sør til Svalbard i nord.

Goliat_FPSO foto T3n60 cc

Ny runde i historisk klimarettssak

04.11.2019

Natur og Ungdom og Greenpeace har saksøkt den norske staten for åpningen av ny oljeboring i Barentshavet. Besteforeldrenes klimaaksjon og Naturvernforbundet er partshjelpere. Idag blir det lysmarkeringer over hele landet.