Klima

Sammen kan vi løse klimakrisen – hvis vi handler nå!

Klimakrisen er alvorlig, urettferdig og allerede i gang. Global oppvarming påvirker hele verden, også oss her i Norge.

I 2019 har titusenvis av barn og ungdom streiket for klima. Men norske klimagassutslipp øker fortsatt, regjeringen setter rekorder i tildeling av oljeutvinningstillatelser og Stortinget stemmer ned de streikende ungdommenes krav. Vi kan og må gjøre mer for å ta vår rettferdige andel av de globale utslippskuttene.

Her kan du finne ut mer om klimaendringer og global oppvarming - og hvordan du kan bli med i klimadugnaden!

Artikkelen ble sist oppdatert: 04.08.2020

Repair and maintenance3
Innspill til Statsbudsjettet 2020

- Klima- og miljøbistand er avgjørende for verdens koronarespons

20.10.2020 | Sist oppdatert: 20.10.2020

Naturvernforbundet har gitt innspill til Statsbudsjettet 2021 i Stortingets utrenriks- og forsvarskomiteen, hvor vi har lagt vekt på nøkkelrollen til klima- og miljøbistand, særlig fornybar energi, i Norges og verdens respons til koronapandemien.

GP0STU5UJ_PressMedia
Nå er dato satt:

Klimasøksmål til Høyesterett blir 4.november!

09.06.2020 | Sist oppdatert: 09.06.2020

Høyesterett skal behandle klimasøksmålet 4. november i år. Miljøorganisasjonene ser frem til at folkets rett til en levelig fremtid endelig skal behandles av landets øverste domstol.

4478993066_3a26de44a9_o

- Fortsatt alt for høye utslipp

08.06.2020 | Sist oppdatert: 08.06.2020

Utslippene i 2019 var totalt 51 millioner tonn CO2-ekvivalenter. - Fortsatt altfor høye, sier Naturvernforbundet,

21686993681_d100de405a_k
Regjeringens grønne krisepakke:

Under én kilometer av E18

29.05.2020 | Sist oppdatert: 29.05.2020

Regjeringen vil bruke 3,6 milliarder kroner på en krisepakke til grønne næringer. Samtidig går de store pengene fortsatt til oljevirksomhet, veiutbygging og annen miljøskadelig aktivitet.

Vi trenger en kur for klima og natur

07.05.2020 | Sist oppdatert: 08.05.2020

Klimakur 2030 må følges opp med en helhetlig plan for kutt i alle norske utslipp samt ses i sammenheng med naturens produksjonsevne og mangfold.

Torggata 2015'
Nye tall fra Miljødirektoratet

Naturvernforbundet reagerer på utslippsvekst i mange kommuner

24.04.2020 | Sist oppdatert: 24.04.2020

Miljødirektoratet har publisert statistikk over klimagassutslipp fordelt på kommunene for 2018. Vi ser at av de fire største byene er det oppgang i både Oslo, Bergen og Trondheim. Kun Stavanger kan skilte med en nedgang. Og i alle fire byene øker veitrafikkens klimagassutslipp, når vi sammenlikner med året før.