Klima

Sammen kan vi løse klimakrisen – hvis vi handler nå!

Klimakrisen er alvorlig, urettferdig og allerede i gang. Global oppvarming påvirker hele verden, også oss her i Norge.

I 2019 har titusenvis av barn og ungdom streiket for klima. Men norske klimagassutslipp øker fortsatt, regjeringen setter rekorder i tildeling av oljeutvinningstillatelser og Stortinget stemmer ned de streikende ungdommenes krav. Vi kan og må gjøre mer for å ta vår rettferdige andel av de globale utslippskuttene.

Her kan du finne ut mer om klimaendringer og global oppvarming - og hvordan du kan bli med i klimadugnaden!

Aktuelle saker

Klimatoppmøte 2019 i Madrid

Naturvernforbundet følger årets klimaforhandlinger i Madrid for å holde Norge til sitt globale klimaansvar. Les mer her!

Artikkelen ble sist oppdatert: 27.11.2019

21686993681_d100de405a_k
Regjeringens grønne krisepakke:

Under én kilometer av E18

29.05.2020 | Sist oppdatert: 29.05.2020

Regjeringen vil bruke 3,6 milliarder kroner på en krisepakke til grønne næringer. Samtidig går de store pengene fortsatt til oljevirksomhet, veiutbygging og annen miljøskadelig aktivitet.

Vi trenger en kur for klima og natur

07.05.2020 | Sist oppdatert: 08.05.2020

Klimakur 2030 må følges opp med en helhetlig plan for kutt i alle norske utslipp samt ses i sammenheng med naturens produksjonsevne og mangfold.

Torggata 2015'
Nye tall fra Miljødirektoratet

Naturvernforbundet reagerer på utslippsvekst i mange kommuner

24.04.2020 | Sist oppdatert: 24.04.2020

Miljødirektoratet har publisert statistikk over klimagassutslipp fordelt på kommunene for 2018. Vi ser at av de fire største byene er det oppgang i både Oslo, Bergen og Trondheim. Kun Stavanger kan skilte med en nedgang. Og i alle fire byene øker veitrafikkens klimagassutslipp, når vi sammenlikner med året før.

49021054162_0ca5c1627a_b

Klimasøksmålet til Høyesterett

20.04.2020 | Sist oppdatert: 22.04.2020

- Dette er et historisk søksmål – noe en plenumsbehandling i Høyesterett bekrefter. Lovene som er gjeldende for utviklingen av landet vårt, må fortolkes i lys av den tiden vi lever i. Det forventer vi at landets fremste dommere gjør. Vi har full tro på at denne saken kan vinnes, sier Silje Ask Lundberg, leder i Naturvernforbundet.

Dd0401ece456e06309e2b127c052495b
Klimasøksmål til Høyesterett

Miljøorganisasjoner anker klimadom

24.02.2020 | Sist oppdatert: 24.02.2020

Samtidig som politikerne diskuterer hvor iskanten skal gå, står det siste slaget i retten for klimasøksmålet mot den norske stat for tildelingen av nye oljelisenser i Barentshavet. I dag anker miljøorganisasjonene til Høyesterett.

IStock-1126419555 foto ElcovaLana istockphoto
Norges nye klimamål minst 50 % utslippskutt innen 2030

Viktig signal for den globale klimadugnaden

07.02.2020 | Sist oppdatert: 07.02.2020

Naturvernforbundet roser regjeringen for at det meldes inn nye, forsterkede klimamål innen Parisavtalens frist – og ser frem til en ambisiøs klimamelding som viser hvordan målene skal innfris. Norges nye klimamål sikter på minst 50 prosent og opp mot 55 prosent utslippskutt innen 2030 sammenlignet med 1990-nivået, slik som Naturvernforbundet og sivilt samfunn har krevd.