Derfor må vi la olja ligge

Det er på tide at Norge omstiller seg vekk fra olje- og gassproduksjon i tråd med klimamålene. På verdensbasis har vi allerede funnet mye mer olje og gass enn klimaet tåler at vi bruker.

16. januar 2024 delte Regjeringen ut 62 utvinningstillatelser gjennom ordningen «Tildeling i forhåndsdefinerte områder», TFO 2023. Dette er en klar økning fra året før, da 47 lisenser ble delt ut.

På klimatoppmøtet i Dubai i desember ble verdens land enige om å omstille seg vekk fra kull, olje og gass. Likevel gjør Norge det stikk motsatte på hjemmebane ved å dele ut nye letelisenser til oljeselskapene. Dersom oljeselskapene gjør funn i disse områdene kan det bidra til utslipp i mange tiår fremover, frykter Naturvernforbundet.

Klimaet tåler ikke mer olje og gass

Norge har, i likhet med de fleste andre land, forpliktet seg til at vi skal unngå en temperaturøkning som fører til katastrofale klimaendringer. Dessverre er det lite praktisk politikk som tyder på at vi vil nå dette målet. Den siste rapporten fra FNs klimapanel viser at vi ligger langt unna å nå klimamålene.

Hovedgrunnen er at vi er altfor avhengige av fossile energikilder som kull, olje og gass. Vi har allerede funnet mer enn vi kan ta opp, hvis vi skal klare å nå klimamålene.

Ifølge det internasjonale energibyrået IEA kan vi ikke lenger bygge ut nye olje- og gassfelt dersom vi skal unngå mer enn 1,5 graders oppvarming. Det er klimamålet som alle verdens land har forpliktet seg til å jobbe for å nå. Likevel fortsetter mange land å lete etter mer olje og gass og bygge ut nye oljefelt. Statusrapporten “The Production Gap Report” fra 2021 viser at verdens fossilprodusenter planlegger å utvinne 57 prosent mer olje og 71 prosent mer gass enn det som er mulig, dersom vi skal nå klimamålet.

Norges klimaansvar

Siden 60-tallet har oljen vært en viktig inntektskilde og arbeidsplass for mange i Norge. Samtidig bidrar vår produksjon av olje og gass til store klimagassutslipp. Ifølge Statistisk sentralbyrå kommer en fjerdedel av utslippene i Norge i dag fra olje- og gassutvinningen.

For å kutte utslippene fra produksjonen planlegger oljeselskapene å elektrifisere oljefeltene ved å bruke strøm fra land. Dette løser likevel ikke hovedproblemet til klimakrisen, som er vårt forbruk av kull, olje og gass.

De største utslippene kommer ikke når vi utvinner oljen, men når oljen blir solgt og forbrent andre steder i verden. Totalt bidrar oljen vi selger for 500 millioner tonn CO2-ekvivalenter. Dette tilsvarer 10 ganger Norges nasjonale klimautslipp, eller 40 ganger mer enn utslippene fra produksjonen av norsk olje og gass.

En voksen lomvi og en baby dekket i oljesøl

Skal vi løse klimakrisen kan vi ikke lete etter mer olje. Derfor sier vi nei til nye norske oljefelt.

Norge blant verstingene

FNs klimapanel, IEA og en rekke studier viser at mesteparten av verdens olje og gass må bli liggende hvis vi skal ha en sjanse til å nå klimamålene. Konsentrasjonen av CO2-innholdet i atmosfæren øker til nye rekordnivåer år for år. Likevel fortsetter Norge å lete etter mer olje og bygge nye oljefelt. I løpet av de siste ti årene har norske myndigheter gitt like mange oljelisenser (700) som det ble gitt til sammen i løpet av de 47 foregående årene. Norge opptrer dermed som Europas mest aggressive oljeutvinner.

Ifølge en rapport fra Oil Change International vil klimautslippene fra lisensene som i dag er tildelt på norsk sokkel (men som ikke ennå produserer) bidra til økte klimautslipp på til sammen 3 gigatonn co2. Det vil si 60 ganger Norges nasjonale utslipp.

Hva må gjøres?

Bilde fra markering med banner: Hvorfor olje når løsningen er soleklar?

Naturvernforbundet mener at en styrt avvikling av olje- og gassektoren er det eneste ansvarlige. Det vil kreve en stor omstilling av det norske arbeidslivet.

Vi mener det må lages en nedtrappingsplan for hele petroleumssektoren som bevarer arbeidernes rettigheter og kompetanse, og som sikrer behovene til lokalsamfunn som i dag er avhengige av petroleumsindustrien.

Dette er Naturvernforbundet sine krav:

• Norsk olje- og gassutvinning halveres innen 2030 og fases fullt ut innen 2040. Det må ikke gis noen nye oljelisenser på norsk sokkel, og all ny leting og prøveboring stanses.
  • Stortinget må avvise utbygging av alle planlagte olje- og gassfelt, inkludert Wisting.
  • Lisenser utdelt gjennom 23., 24. og 25. konsesjonsrunde må trekkes tilbake, og særlig lisensene som er delt ut innenfor iskantsonen, på tvers av anbefalingene fra de miljøfaglige etatene.
  • All videre elektrifisering av sokkelen fra land må stanses.
  • Norge må verne en tredel av sine havområder innen 2030, og det må opprettes varige, petroleumsfrie områder.
OljeplattformHarald Pettersen

SKRIV UNDER: Nei til nye oljefelt

Om vi skal klare å nå Parisavtalens mål, og holde oss under 1,5 graders oppvarming, kan vi ikke lenger fortsette som før. Norge må slutte å bygge nye oljefelt midt i en klimakrise.

"*" indicates required fields

Navn*
Samtykke*
Ved å signere dette oppropet samtykker jeg til at Naturvernforbundet lagrer min kontaktinformasjon i forbindelse med gjennomføringen av kampanjen, og kan kontakte meg med relevant informasjon. Naturvernforbundets personvernerklæring: https://naturvernforbundet.no/personvern/