”Din nabo er en drage” i Tønsberg

Din nabo er en drage ble arrangert i Tønsberg lørdag 9. juni. Det var stor spenning knyttet til arrangementet – Ville vestfoldingene blir like begeistret for de små dragene og alle de andre dyrene som lever i dammene som andre har blitt før dem?

Svaret ble et ubetinget JA.

Miljøagentene og Øyvind Johnsen deler ut informasjonsbrosjyre

Naturstien bød på utfordringer for de fleste

Stig Larsen deler villig sin viten om stein

Insekter som lever i vann er spennende

Stavtege

En kopp full av igler til fryd og glede!

Salamandere er kule dyr

Til tross for regnbyger i sikte fant godt over 200 personer fant veien til Femtedammen på Eik. Alle var nysgjerrige på hva Naturvernforbundet i Tønsberg mente med at naboen er en drage. Noen mente å ha svaret på forhånd, men det var nok ikke helt samme dragen vi hadde i tankene når vi reklamerte for arrangementet.

Miljøagentene

Miljøatengene sin natursti var et populært innslag.Det var spennende og morsomt å se hvor flinke barna var til å svare på spørsmålene. Det er også interessant å se at foreldrene var minst like opptatt av om svarene var riktige som barna når resultatene ble sjekket. Det var nok mange som lærte noe nytt om amfibier, fugler og mye annet denne dagen.
De flinke Miljøagentene som hjalp til på arrangementet hadde mer en nok å gjøre med å skrive diplomer til alle deltagere og fortelle om hvordan det er å være miljøagent. Det de fortalte må ha falt i smak, for når arrangementet var over hadde vi over 30 nye Miljøagenter i Vestfold. Vi ønsker alle sammen velkommen og lykke til med sine hemmelige oppdrag.

Steingal geolog på stien
På dette arrangementet kunne alle som ville lære om Vestfold sin geologi.
Med steiner og fortellinger ble fylket sin historie fortalt av en over gjennomsnittet entusiastisk Stig Larsen.  Hans kunnskap om stein slutter aldri å imponere, og vi håper å se han som fast innslag på ”Din nabo er en drage” i fremtiden.

Hva vi fant i og ved Femtedammen

Kartlegging av artene vi finner er en viktig del av etterarbeidet ved arrangementet og vi fikk nok å gjøre. Utallige arter dukket etter hvert opp i akvarier og terrarier.

Stavtege
Det er sjelden man er så heldig å få se en stavtege, da de er eksperter på å gjemme seg. De ser ut som småpinner og små pinner er det sjelden vi mennesker legger merke til. Men denne dagen fant en ung mann et prakteksemplar av arten. Funnet var helt klart et høydepunkt for alle som er mer en gjennomsnittlig opptatt av naturmangfold.

Hesteigler og Hundeigler
Utallige igler fant veien opp av dammen. Digre feite igler ble bragt til Naturvernforbundet sine folk og vi kan med dette fastslå at ingen av oss er fristet til å bade i Femtedammen i nærmeste fremtid. Vi ble rett og slett ganske overveldet over mengden igler i dammen og konstaterer at det er utmerkede forhold for igler i Tønsberg.

Det ble ingen storfangst av frosker denne dagen, men en liten buttsnutefrosk fant veien til våre terrarier.
Vannklaver fant vi derimot veldig mange av. Her var det flere arter vannkalver enn vi klarte å fastslå på stedet. Det som var verdt å merke seg er at mange av vannkalvene var veldig store og det skapte begeistring hos mange. Vannkalvene er noen skikkelige rovdyr og mange ble nok noe betenkt når de fikk se kjevene deres gjennom et forstørrelsesglass.
Øyestikkerlarver var det også mange av, og alle fikk se dem i forskjellige stadier i utviklingen.  Ryggsvømmere og buksvømmere var det flere av enn vi klarte (eller forsøkte) å telle. Artige dyr som en entusiastisk tilskuer beskrev som ”rare robåter med bena som årer”. Vi er ikke uenige i den beskrivelsen.  Den mest tallrike arten av alle var nok dafnier, små krepsdyr som også kalles for vannlopper. De var så tallrike at vannet fremsto som grumsete til tider. I tillegg var det utallige andre arter å glede seg over.

Salamandere
I Femtedammen er det registrert storsalamander, og det var nettopp storsalamander som var målet å finne denne dagen.
Vi fant flere små salamandere, men de store lot vente på seg. Det var gått en god stund når vi oppdaget noe bekymringsfullt – fisk vaket i dammen. Når fisk er tilstede er oddsene for at storsalamander overlever svært små. Til tross for at vi lette i flere timer fant vi ikke en eneste storsalamander. Men vi kan fastslå at forholdene for de små salamanderne fortsatt er ypperlige og dem fant vi mange av.  Hadde fisken blitt fjernet fra dammen ville forholdene igjen bli perfekte for storsalamanderen som har levd der tidligere. Noen salamandere ble vist frem i akvarier slik at alle fikk oppleve dette fantastiske dyret på nært hold.