Din nabo er en drage, Smertudammen

Hundrevis av barn med foreldrene, besteforeldre, tanter og onkler på slep gjorde storinnrykk på Din nabo er en drage arrangementet ved Smertrudammen 8. mai 2011. Været viste seg fra sin beste side, og aldri har vi hatt så stort påtrykk for å få låne en liten hov og noe å ha fangsten i på arrangementene våre.

Fangsten leveres og studeres nøye sammen med Naturvernforbundet sine folk. Foto: Johnny PedersenFoto: Trine strømmeHer var det ingen aldersgrense på hvem som ville vite hva man kunne finne i dammen og hvordan man forsiktig skulle behandle fangsten slik at den kunne vurderes av Naturvernforbundet sine folk.

Det tok ikke lang tid før akvarier og terrarier var fulle av spennende dyr.

For mange var det første gang de fikk oppleve amfibier og reptiler på nært hold, og det er ingen tvil om at dette gjorde inntrykk.

Buormen – dagens stjerne
Smertudammen viste seg å være et paradis for buorm. Til sammen ble det funnet over 20 stykker denne dagen. Det var stor pågang for å gå natursti. Foto: Trine StrømmeDet var stor entusiasme for disse vakre reptilene, men vi skal ikke stikke under en stol at ikke alle var like begeistret. Det var spesielt et par mødre som tok bena fatt i imponerende tempo når arvingene stolt stod bak dem med en orm. Naturvernforbundet sine folk hadde sin fulle hyre med å sørge for riktig håndtering av ormene og at de ble sluppet fri med en gang.

Frosker fant vi mange av, men det var froskeegg og rumpetroll i forskjellige stadier av utviklingen det var klart mest av.

Salamandere fant vi også. Den lille ”dragen” viste seg i all sin prakt, og mange av de fremmøtte var svært begeistret over at et slikt dyr fantes i Norge. Og attpåtil i deres nabolag!

Overraskelsen var også stor hos mange da det ble funnet Hesteigle i dammen, og denne blodsugende iglen var nok minst like overrasket over all oppmerksomhetenHektisk ved naturstibordet, Foto Trine Strømme. Men den tok oppstusset med stor ro, og er returnert til dammen sammen med alle de andre dyrene vi fant denne dagen.

Natursti
Miljøagenten sin natursti var som vanlig et populært innslag. Over 200 barn kunne henge opp et flott diplom på rommet sitt etter å ha deltatt på ”Din nabo er en drage” denne dagen.

Når vi pakket sammen etter endt arrangement hadde vi hatt besøk av over 800 mennesker. Til vår store glede var det svært mange som kom på sykkel eller til fots. Grunnet avstand til arrangementet er det naturlig at noen også bruker bil, men likevel var det ikke antydninger til trafikkaos.

Alle tok hensyn, og ingen etterlot søppel. Vi er også stolte over at alle 55 hover som ble lånt ut var gjort rede for når vi pakket sammen.

Det er utrolig moro å arrangere Din nabo er en drage når oppmøtet, entusiasmen og opplevelsene blir så positive.

Vi retter en stor takk til alle som var med på denne dagen, og ikke minst til alle de frivillige som gjorde dette mulig. Vi håper dere alle vil være med på flere arrangementer.

Følg med på nettsidene våre for å finne ut når og hvor.  Og ikke glem at hvis du har lyst til å støtte oss er det bare å melde seg inn i Naturvernforbundet.

Det var en jevn strøm av mennesker til arrangementet. Alle så ut til å storkose seg i det fine været. Foto: Trine Strømme

Småsalamander, Foto: Johnny Roger Pedersen
Hesteigje, Foto: Johnny Roger Pedersen