23.okt 2024

Foredrag og sofasamtale: Slik påvirkes naturen av arealinngrep, med Siri Lie Olsen og Truls Gulowsen

Hva: Foredrag
Når: 23.okt, kl. 18:30
Hvor: St. Croix-huset, Fredrikstad

Naturvernforbundet inviterer til et spennende foredrag med Siri Lie Olsen og Truls Gulowsen, der vi setter søkelyset på hvordan arealinngrep påvirker naturen, samt sammenhengen mellom klima- og naturkrisen.

Heidi Elisabet Oskarsen

Arealinngrep som det planlagte næringsområdet Viken Park og nedbyggingen av Toftebergskogen blir framstilt som nødvendige for det grønne skiftet. Men hvordan påvirker disse inngrepene naturen og våre bærekraftsmål? Er det mulig å utvikle næringsliv og samtidig ivareta miljøet? Dette ønsker vi å problematisere og diskutere.

Siri Lie Olsen er førsteamanuensis i botanisk økologi ved NMBU og vitenskapelig rådgiver i NINA. Hun er planteøkolog med bred bakgrunn fra anvendt forskning og er opptatt av hvordan ulike former for menneskelig aktivitet, blant annet klimaendringer, arealbruksendringer og fremmede arter, påvirker det biologiske mangfoldet.

Truls Gulowsen har tidligere aksjonert mot oljerigger, vært sersjant i Forsvaret, demonstrert for ulv blant flere tusen ulvemotstandere og saksøkt staten for oljeboring i Arktis. Nå er han leder av Naturvernforbundet.

Etter innleggene til både Siri Lie Olsen og Truls Gulowsen vil de delta i en sofasamtale, der vi går dypere inn i spørsmålene rundt naturvern og det grønne skiftet, sammen med Natur og Ungdom.

Velkommen til en viktig og engasjerende kveld!