Foredrag med Sigmund Hågvar i Askim

Indre Østfold fikk oppleve både dikt, naturfotografi, visdomsord og åpen mikrofon da Sigmund Hågvar holdt foredrag i Askim rådhus 10. oktober.

Sigmund hågvar naturtapMartine Stave

Naturnettverket Indre Østfold

Natur- og miljøengasjerte grupper i Indre Østfold har nå gått sammen om å stifte Naturnettverket Indre Østfold. Det nye nettverket består av Naturvernforbundets lokallag i Indre Østfold, Besteforeldrenes Klimaaksjon, Hagelaget Askim og Hobøl, Motvind Østfold, La humla suse og Prestegårdsskogens venner. Sammen inviterte de Sigmund Hågvar til foredrag og diktlesing akkopagnert av arbeidet til naturfotograf Jørn Bøhmer Olsen. Hågvar er et kjent ansikt blant mange som engasjerer seg for natur. Han er professor emeritus ved NBMU, forfatter og engasjert naturverner.

Martine Stave
Fullt hus i Askim rådhus.

Naturglede og natursorg

Mellom diktene som skildret gleden av å oppleve naturen og sorgen over å miste den, snakket Hågvar om naturtapet vi står overfor og naturvernernes utfordringer i dagens samfunn. Sammen med Hågvars ord fikk vi oppleve de kontrastfylte fotografiene til Jørn Bøhmer Olsen som skildret slående villmark, sopp og fugl, men ga oss også et innblikk i dagens naturtap med velfotograferte eksempler på myrområder som har gått tapt til drenering og det grå landskapet man opplever i en vindmøllepark.

Martine Stave
Naturvernforbundet i Indre Østfold og Besteforeldrenes Klimaaksjon var delarrangører.

Åpen mikrofon og kommentarer fra publikum

Med den slående presentasjonen til Hågvar ferskt i minne, ble mikrofonen åpnet for alle som ville tale. Her tok flere av organisasjonene ordet, og publikum fikk lære litt om de ulike temaene organisasjonene jobber med samt utfordringene de står overfor. I salen var det også flere representanter fra kommunestyret i Indre Østfold som fortalte oss litt om klima- og miljøarbeidet som gjøres i kommunen. Det var stor enighet blant deltakerne om at lokalpressen ikke fokuserer nok på arbeidet som gjøres innen natur og miljø, og mange uttrykte et sterkt ønske om at natursaken burde fremmes mer i mediene.

Martine Stave
Mange ville ha ordet, også representanter fra kommunestyret i Indre Østfold.

Natur for mental helse

På verdensdagen for mental helse snakket Hågvar om hvordan vi står overfor to naturkriser. Den første krisen er den rent praktiske – hvordan løser vi klima- og naturkrisen ? Den andre krisen er hvordan vi skal håndtere de negative følelsene som oppstår i oss når vi sitter med disse utfordringene i fanget. Naturen i seg selv kan være styrkende og fremme god mental helse hos mange, og det er det viktig å bevare for fremtidige generasjoner. Hågvar rettet tankene våre mot hvordan man kan håndtere natursorgen og håpløsheten som flere kanskje kjenner på når de leser om naturtilstanden i dagens verden. I kampen om natur og klima er det viktig at vi bygger hverandre opp og gjør hverandre gode. Vi må være utholdende og støtte hverandre for å nå målene våre sammen.

Når lederne ikke leder, må trøkket komme nedenfra!

Sigmund Hågvar
Martine Stave

Vi takker for et spennende, engasjerende og tankevekkende arrangement!