Hensatt avfall langs veien

Naturvernforbundet i Halden får også tips om søpleplasser og ting som folk lemper ut i grøftekanten. – Det er rart hvor lett enkelte har det med å henslenge søppel langs med veien. Igår fikk jeg tips om at det ved en liten avkjøring rett før Hauglund hadde noen satt fra seg en antikk sofa, en tilhørende stol samt et trimapparat.

En kikk oppom idag avslørte at stolen var borte og at sofaen og trimapparatet var veltet ned i skråningen. Jeg tok umaken med å stable det opp på kanten igjen for fotografering..
Når man hensetter og slenger søppel ifra seg i naturen, blir det grunneier som får ansvaret for å fjerne det. I tillegg har kommunen et ansvar for å følge opp grunneier igjen. I dette tilfellet er det nok ikke grunneier som er synderen. Så den som kjenner igjen den spesielle sofaen – kan jo fortelle eieren at han må rydde opp etter seg?!

Link til kartutsnitt http://kart.fmos.no/turkart/index.jsp?operation=config&mscid=1320695060305

På den andre siden av Hauglund – når men følger riksveien videre mot Aremark, er det en gammel dumpeplass på en sidevei hvor det ikke har lykkes å identifisere eierne. De har imidlertid hatt både katt og bleieunger. Vi finner  TV-apparat, bildekk, bilbatteri samt en mengde ølbokser. Her har grunneier en jobb å gjøre;

Tore Hoell

Naturvernforbundet i Halden