Levende kyst på Hvaler 2013

Levende Kyst arrangement med bryggeakvarier, fiskekaker, makrell og laks på tallerken, pinnebrød, konkurranser for store og små, klappeakvarier og masse hyggelige folk på brygga i strålende sol er oppskriften på et vellykket arrangement. Og det var akkurat den oppskriften vi fulgte lørdag 15. juni når vi arrangerte biomangfolddag sammen med Ytre Hvaler nasjonalpark og SNO.

Over 1500 mennesker besøkte oss på brygga på Skjærhalden denne dagen, og vi tør påstå at alle fikk med seg positive opplevelser hjem.

Naturvernforbundets Øyvind Enger viser frem en dvergulke

Akvarier

Tidlig på morgenen hadde leppefiskerene på Hvaler og Naturvernforbundet  fylt opp store og små akvarier på brygga. Resten av fiskene var det publikum selv som ordnet, da alle som ville fikk låne fiskefangere av oss. Aktiviteten var enorm og Naturvernforbundet sine folk hadde mer enn nok å gjøre.

Klappeakvariene inneholdt også mange flotte fisk, krabber og sjøstjerner som skulle være ambassadører for havet denne dagen.

Bilder sier mer enn tusen ord. Gleden over å få møte en ulke er stor!

Her var det bergnebb, berggylte, grønngylte, strandkrabbe, svartkutling, sandkutling, torsk, ulke, dvergulke, tangsprell, flyndre, blåskjell, ålekvabbe, rur, tangloppe/lus, sjøstjerne, ålebrosme og noen flere.   Gledeshyl hørtes stadig fra barn og voksne når de fikk ta på en ulke eller når flyndra sprellet så vannet fosset og dynket alle som lå på kne for å se. En ting er sikkert – kneputer reddet dagen for våre gutter som ikke akkurat er vant til å ligge på kne og leke halve dagen. Det er noen år siden sist de gjorde akkurat det.  Men tilbakemeldingene har vært fantastiske, så tykke kneputer står på listen over hva de ønsker seg før neste arrangement. Det skal de få!

Natursti og konkurranse

Interessen for å lære om alt som var å se denne dagen var stor. SNO, nationalparkens folk og vi fikk spørsmål om alt mellom himmel og jord – bokstavelig talt.
Og det er gøy. Formidling er jo målet med å arrangere en slik dag, så ingenting gleder oss mer enn at vi får morsomme utfordringer med tøffe spørsmål fra store og små. Konkuransen og naturstiene var også populære innslag og mange fikk med seg diplom hjem etter å ha levert svar på natursti. Til vår store glede hadde de fleste nesten alt riktig.
Det er gode nyheter at barna har kunskap til å kunne svare på spørsmål om naturen.  En heldig vinner av naturstien har også blitt trukket ut og vil få fiskestang levert på døren

Grethe er SNO sin formidler i nasjonalparken. Henne kan man møte på Hvaler hele året, og vi håper flere kommer til å benytte seg av den muligheten i fremtiden.
Grillgjengen leverte fantastiske smaksprøver og holdt det gående i mange timer for at alle skulle få "en smak av hav".

Smak av hav
Havet er matfatet vårt og vi fikk hjelp av Havkatten, Laks og Vilt og Fjordfisk for å kunne servere fantastisk fisk.
En stor takk til dem alle.
Havkatten sine supergode fiskekaker er verdensberømte på Hvaler og de forsvant i gapet på sultne barn og voksne.

Laksefilet og nytrukket makrell med hvitløk, dill, persille og chilli mm  sto også på menyen.
Vi oppdaget nye talenter hos våre biologer som grillet og serverte så man skulle tro de aldri hadde gjort noe annet. Dette er talenter vi håper å få mye glede av også i fremtiden.

Rundt 300 porsjoner med smaksprøver av grillet fisk med agurk eller potetsalat og cherrytomater  og over 400 fiskekaker hadde blitt servert før dagen var over.

Pinnebrød

Hva kan gå galt når man har pinnebrød? Ingenting!

SNO sin bålpanne ble en kjempesuksess når deig ble surret rundtlange pinner og barna fikk steke sitt eget brød. Også noen av foreldrene lot seg friste av kunstene til vår veterinær som viste seg å være en fantastisk bakstekjærring.

Bål og pinnebrød er en sikker vinner.

Oljeskadet vilt

Naturvernforbundet sine folk i Østfold innehar, en for Norge unik kompetanse om oljeskadet vilt. Mange av de oppmøtte var spesielt interissert  i å få vite mer om hva man kan gjøre når vi opplever oljesøl.
Ville dyr og spesielt fugl er alltid offer i slike katastrofer, og i Norge har myndighetene lange tradisjoner med å skyte dyr som har utmerkede sjanser til å overleve hvis de hadde blitt overlatt til profersjonelle folk for rehabilitering. Mange fikk se og høre om hva vi kan gjøre for fugl som havner i olja når den flyter. Det er hyggelig å få bekreftet  at folk støtter vårt arbeide med å få på plass rehabilitering av oljeskadet vilt som en del av vår nasjonale oljevernberedskap.  Om kort tid reiser enda en av våre folk til USA for å lære mer om dette fagområdet.

Det var hektisk aktivitet på kaia for å få alt på plass.
Steking av pinnebrød på bålpanne var et populært tilbud mange benyttet seg av.

Geologi

Stein er morsomt, og ingen forteller om stein og geologi som Stig. Nationalparksenteret var stedet for alle steingale denne dagen, og de som ikke har blitt bitt av den basillen enda har gått glipp av noe morsomt. Neste år blir det mer fokus på det som jo er grunnlaget for det meste,Geologi. Planlegg å møte opp allerede nå.

Et nytt bekjentskap!