«Det er nok nå. Ikke gi Nussir forlenget driftskonsesjon»

Naturvernforbundet i Finnmark fortsetter å kjempe for livet i og rundt Repparfjorden.

Lone Bjørkmann, Naturvernforbundet i Finnmark

Direktoratet for mineralforvaltning med Bergmesteren for Svalbard har gitt Nussir utvida frist for oppstart av drift i Repparfjorden. Gruva har lenge skapt splid i lokalsamfunnet, ved å forstyrre både fisket og reindrifta. Nok må være nok, mener nå fylkesleder i Naturvernforbundet i Finnmark, Kjell M. Derås. «Ikke gi Nussir forlenget driftskonsesjon».

Derås har sammen med Naturvernforbundet sentralt og Natur og Ungdom, sendt klage på vedtaket som er gjort om utsatt frist. I klagen blir det bedt om at DMF omgjør vedtaket, og nå avstår fra å gi fornyet driftskonsesjon til Nussir-gruva med utgangspunkt i den harde kritikken og motstanden som dette prosjektet har møtt helt fra starten.

Blackstar Multimedia
En bred allianse for livet i og rundt Repparfjorden fra 2021: Therese Hugstmyr Woie, Sofia Jannok, Beaska Niillas, Kjell M. Derås og Odd-Are Hansen. Foto: Blackstar Multimedia

«Vi mener at det må gjøres en ny gjennomgang av planer, utredninger og saksbehandling før man eventuelt vurderer ny konsesjon», sier Derås. «Dette fordi Nussirs begrunnelse for utsettelse ikke holder mål, en deleier gikk konkurs like før søknaden ble sendt uten at det er informert om, og at det mangler en vurdering på om det er sannsynlig at gruvedriften kan iverksettes i løpet av tre år». Nylig fikk et gruveselskap avslag for å åpne en gruve i Sverige ettersom selskapet ikke har klart å dokumentere at gruven vil gi en lønnsom drift.

I tillegg har ikke tidligere tillatelser blitt gitt på et korrekt kunnskapsgrunnlag, spesielt i forhold til menneskerettighetsbrudd og konsekvensutredninger, ifølge Derås. Det har også kommet ny kunnskap om biologisk mangfold, natur- og miljøeffekter som gir grunnlag og sterkt behov for ny vurdering. Blant annet at både villaksen og den norske kysttorsken nå regnes som trua. Repparfjorden er en nasjonal laksefjord med innløp av en nasjonal lakseelv, Repparfjordelva. I tillegg kommer rundt 8000 rein til Repparfjorden hvert år for å spise og reprodusere seg.

Marija Kanavin
Demonstranter i Repparfjordleiren med budskapet «Ellos vuotna», stopp Nussir, redd Repparfjorden. Foto: Marija Kanavin.

Naturvernforbundet i Finnmark, Naturvernforbundet sentralt og Natur og Ungdom mener at DMF ikke har tatt utgangspunkt i de reelle årsakene til utsettelsen av Nussir-prosjektet. Også at det er flere mangler i kunnskapsgrunnlaget for tidligere gitte tillatelser, som reguleringsplanen og den originale driftskonsesjonen. Derfor mener organisasjonene at gruveprosjektet ikke kan få innvilget noen forlenget frist, og ber DMF om å ikke gi Nussir ASA ny, forlenget driftskonsesjon.

Hvorfor er Repparfjord så viktig, for folk og for naturen? Se Natur og Ungdoms Ode to a fjord her.

Bildet øverst: Fylkesleder Kjell M. Derås på Sennaland. Foto: Lone Bjørkmann, Naturvernforbundet i Finnmark.

Gjør en forskjell
– bli med i Naturvernforbundet

Ingen kan gjøre alt, men alle kan gjøre noe. Det er mange måter du kan bidra til å bekjempe naturtap og jobbe for et bedre klima.