Glimt fra folkemøte om «kraftpakke Melkøya»

Et arrangement i Alta den 5. april 2024 i samarbeid mellom NSR og Naturvernforbundet i Finnmark.

Program for arrangementet.
NSR sin forhåndsomtale.

Per Olaf Persen fra det samiske rådgivningsselskapet Gávcci AS holdt åpningsinnlegg. Bildet ovenfor viser sentrale tema fra hans innlegg. Noen av disse ble med med ulike innfallsvinkler også ble belyst av andre innledere. (Foto: Lone Bjørkmann).

Per Olaf Persen, Gávcci. Foto: Lone Bjørkmann
Vidar Andersen, NSR. Foto: Lone Bjørkmann

Vidar Andersen, organisatorisk nestleder i NSR, la vekt på ordets makt og definisjonsmakt, som når regjeringa bruker benevnelse «kraftpakke Finnmark» når det egentlig handler om planer for å skaffe strøm til elektrifisering av Melkøya.

Beaska Niilas:
«Myndighetene har vært på ville veier en stund nu, med fordreining av virkeligheten og tomme løfter om respekt for menneskerettigheter og natur. De erkjente heldigvis med Sannhets- og forsoningskommisjonens rapport at det har og blir begått urett. Jeg tror, ber og håper på at de erkjenner at stiene de går ikke fører til et godt sted. Det er på tide å snu.»

Beaska Niilas, politisk nestleder i NSR. Foto: Foto: Lone Bjørkmann
Deltakere fra forskjellige organisasjoner: Naturvernforbundet, Den norske turistforening, NSR med flere. Foto: Beate Bursta
Fra panelsamtale: Silje Karine Muotka (NSR), Kjell M. Derås (Naturvernforbundet), Per Olaf Persen (Gávcci AS), Beatrice Fløystad (NSR), Beaska Niilas (NSR). Foto: Beate Bursta

Altaposten sin omtale av arrangementet:
– Det eneste jeg kan se etter Fosen, er at de har lært seg å skynde seg og gjøre noe før samene når å reagere – altaposten.no

Altaposten sin forhåndsomtale:
– Kraftpakke Melkøya er det verste naturinngrepet i Finnmarks historie – altaposten.no

Ságat sin forhåndsomtale:
Folkemøte i Alta: – Verste i Finnmark (sagat.no)