Melkøyas løpegutter

22.02.24: I dag skal kommunestyre i Porsanger utøve makt. Mye makt. Historiens største omreguleringssak i Porsanger kommune står på sakslista.

Scooterveikryss nedre Karlvann

Appell på felles markering i forbindelse med at et såkalt planinitiativ fra et vindkraftselskap ble behandlet i Porsanger kommunestyre:

Vil makta i kommunestyre gi klarsignal til å omregulere 50 kvadratkilometer natur til vindindustriområde? Vil de næringsvennlige partiene H og FrP ta parti for Equinor, mot de naturbaserte næringsutøverne som bruker Porsangerhalvøya i dag?

Kraftpakke Melkøya som Støre og Vedum presenterte som en gavepakke til folket i Finnmark, har sin pris – en dobling av strømproduksjonen i Finnmark!

For å realisere denne energi-sløsingen trampet regjeringen gassen i bånn i fjor høst og erklærte klondyke og ekspressbehandling av nye kraftprosjekter i Finnmark. For en gangs skyld skulle Finnmark forfordeles, i forhold til resten av landet. Hele 23 vindkraftprosjekter meldte seg på i konkurransen om å få bli den lukrative leverandøren av vindkraft til Melkøya.NVE laget på oppdrag fra regjeringen konkurransekriterier for å bli med videre i konkurransen etter 22. april.

Fortum Nordkraft Vind DA måtte ha et vedtak i Porsanger kommunestyre om at de var villig til å omregulere store, verdifulle naturområder til vindindustriområder. Men hva er et vindindustriområde? Tre mil med internveier pluss tilførselsveier på minst en mil. Utbygger prøver å skjule at dette blir et gigantisk veianlegg. På Storheia på Fosen var det hovedentreprenøren Veidekke AS som bygde over seks mil vei! Vanligvis er det svært krevende å få bygd noen hundre meter med kjerrevei, men her er det fritt frem for luksusveier – engangsveier – som kun skal brukes til å frakte turbinene til fjells.

Hvem vil være Melkøyas løpegutter i Porsanger? Ordfører Hesjevik og Høyre vil nok gjerne tilfredsstille Equinor som synes det blir for dyrt med karbonfangst og lagring (CCS). Men hvordan få med seg FrP som er negativ til elektrifisering av Melkøya, og som nasjonalt markedsfører seg som et parti som hevder at vindindustri på land er et blindspor?

Hvilke lokale organisasjoner hadde anledning til å uttale seg før dette brutale forslaget om å omregulere kommunens natureldorado ble fremmet? Er skutermiljøene blitt rådspurt? Mange populære isfiskevann med tilhørende skuteløyper vil bli stengt i lange perioder grunnet faren for is-kast på vårvinteren. Bygdelagene? Reiselivsbedriftene? Naturvernforbundet? Reindrifta? Sjøsamisk Tun? Mearrasiida?

Her er storslagen natur og området rundt kan lokke med mange gode fiskevann. Foto: Privat

Har H, AP, FrP drøftet dette forslaget med sine medlemmer og støttespillere? Og er dette forslaget i tråd med de lokalpolitiske programmene som disse tre partiene gikk til valg på?NVE sitt andre konkurransekriterium kan bli svært krevende: «Prosjektet inneholder dokumentasjon på medvirkning fra reindriften…»

Er det kun FeFo som er grunneier på Porsangerhalvøya – eller stemmer det at Thea Olsen og familien hennes budde på Seljenes slik folketellingen for 1920 hevder? Finnes det private eiendommer som etterkommerne av Theas slektninger i dag eier – men som er tryllet bort av prosjektmakerne til vindkraftselskapet? Det er ikke sikkert at en tilførselsvei over Thea sitt barndoms rike vil bli ønsket velkommen. Flere av Thea sine slektninger er her i dag – de finnes, de synes og har ikke tenkt å ta på seg spanderbuksene for å pynte på årsresultatet til Equinor.

H og FrP – avstå fra å stemme som Melkøyas løpegutter. Sats på de naturbaserte næringene og la mangesysleriet fortsatt få leve i Thea sin ånd.

Kjell M. Derås, Naturvernforbundet i Finnmark

Bildet øverst: Krys­set ved Ned­re Karlvann – en løy­pe går til Smør­fjord og en til Olderfjord. Foto: Privat

Appellen er også delt i Ságat 26.02.2024

Andre innlegg på Naturvernforbundet i Finnmark sine nettsider om samme sak:

Sieiddeduottar – fortsatt allsidig bruk eller et område for vindindustri? – Finnmark (naturvernforbundet.no)

Melkøya på rek inn Porsangerfjorden? – Finnmark (naturvernforbundet.no)

Hvorfor vindkraft i Porsanger? – Finnmark (naturvernforbundet.no)