Fv. 561 Kolltveit–Ågotnes: Innspill til Statsforvalteren i Vestland

Naturmangfold, friluftsliv, folkehelse, og klimagassutslipp er ikke tatt tilstrekkelig hensyn til i planen

Dette sammendraget har blitt generert av ChatGPT og redigert manuelt.

Forum for natur og friluftsliv (FNF) Hordaland har gitt kommentarer til Øygarden kommunes innspill angående naturverdiene i Kolltveit-området. Vi påpeker at registreringen av sårbar fauna etter vedtakelsen av reguleringsplanen ikke bør påvirke sakens vurdering. Vi fokuserer på behovet for å sikre at kunnskapsgrunnlaget reflekterer områdets naturverdier korrekt.

Øygarden kommune har fremsatt samfunnsmessige interesser knyttet til planen, spesielt i trafikkspørsmål, men vi understreker at disse ikke er relevante for den juridiske vurderingen. Vi fokuserer hovedsakelig på å sikre at naturverdiene blir tilstrekkelig vurdert og ivaretatt.

Noen punkter vi fremhever, som naturmangfold, friluftsliv, folkehelse, og klimagassutslipp, er viktige hensyn som ikke er tilstrekkelig vurdert i planen. Vi retter også kritikk mot mangler i konsekvensutredninger og reguleringsplanens samsvar med gjeldende forskrifter.

Vi mener at reguleringsplanen nordvest for Kolltveit bør oppheves på grunn av dokumenterte mangler i kunnskapsgrunnlaget. Vi argumenterer for at feilaktige fakta i planvedtaket må få konsekvenser, og ber om en grundig gjennomgang av saken av miljøavdelingen hos Statsforvalteren.

Til slutt peker vi på lignende saker hvor feilaktig faktum har ført til opphevelse av reguleringsplaner, og håper at vår innsats vil føre til rettferdige konklusjoner basert på grundige klager og korrekt vurdering av kunnskapsgrunnlaget.