Mulig gjenopptakelse av klagesak som gjelder reguleringsplan for Fossesjøen, Alver kommune

Det burde vært foretatt en kartlegging av naturmangfoldet, men sjansen er stor for at det ikke ville avdekket nye truede arter

Dette sammendraget har blitt generert av ChatGPT og redigert manuelt.

FNF Hordaland refererer til vårt brev til Statsforvalteren i Vestland fra august 2023, hvor vi ga innspill til varselet om mulig gjenopptakelse av deres klage på reguleringsplanen for Fossesjøen i Alver kommune. Vi informerer om en kort befaring utført av Biofokus den 8. september i den delen av planen som vårt tidligere innspill fokuserte på. Biofokus fant ingen tegn til rødlistede mosearter og vurderte ikke potensialet for rødlistede epifytter som særlig stort. Vi understreker at dette er relevant informasjon for Statsforvalteren i deres vurdering av klagesaken.

Vi opprettholder sin oppfatning om behovet for en kartlegging av naturmangfoldet i området i forbindelse med reguleringsplanen, på grunn av planens påvirkning på et stort naturområde og mangel på tidligere kunnskap om områdets naturverdier. Det er også mulige forekomster av sårbare arter som hønsehauk og villeple, men overlater til Statsforvalteren å avgjøre om dette er tilstrekkelig grunnlag for å gjenoppta vurderingen av saken.

Til slutt understreker vi at vi ikke ønsker å belaste Statsforvalteren med saker der det ikke er viktige naturverdier som står i fare, og informerer om vårt syn på behovet for feltkartlegging av naturmangfoldet i planområdet. Vi legger ansvaret for vurderingen av saken og eventuell opphevelse av reguleringsplanen på Statsforvalteren.