Kommuneplanen sin arealdel 2023–2030

Planprosessen har vært langvarig, og vi påpeker behov for oppdateringer

Dette sammendraget har blitt generert av ChatGPT og redigert manuelt.

Forum for natur og friluftsliv (FNF) Hordaland gir en kort høringsuttalelse angående Etne kommunes kommuneplanens arealdel (KPA) for perioden 2023–2030. Vi påpeker at planprosessen har vært langvarig, med oppstart i 2015. Vi eflekterer derfor over om det er hensiktsmessig å komme med innspill når ordføreren allerede indikerer at planen er ferdigstilt.

Videre påpeker vi utdaterte henvisninger til nasjonale forventninger og lovverk i planutkastet og oppfordrer kommunen til å ta hensyn til oppdaterte retningslinjer, spesielt med tanke på naturmangfold og friluftsliv.

Vi understreker betydningen av å bevare natur- og friluftslivsverdiene i kommunen og oppfordrer til innsats mot den pågående naturkrisen. Naturområder er relevant for flere viktige punkter i planprogrammet, inkludert folkehelse og oppvekstvilkår for barn og unge. Vi minner også om at arealendringer har stor innvirkning på truede arter. Derfor vil arbeidet med kommuneplanens arealdel være en viktig del av naturforvaltningen.

I tillegg tar vi opp betydningen av kunnskapsinnhenting om natur og friluftsliv gjennom ulike planprosesser og lover, samt behovet for et arealregnskap og å bli en arealnøytral kommune.

Til slutt nevner vi Etne kommunes oppgang i plassering i Sabimas Naturkampen 2023. Dette er en oppmuntring til å fortsette det positive arbeidet med naturverdiene i kommunen.