Fv. 561 Kolltveit–Ågotnes: Statsforvaltaren i Vestland sitt opphevingsvedtak av 29. juni 2023

Vi oppfordrer til å dele den aktuelle reguleringsplanen i to deler, og oppheve en av disse delene

Dette sammendraget har blitt generert av ChatGPT og redigert manuelt.

Forum for natur og friluftsliv (FNF) Hordaland har sendt inn en uttalelse angående opphevingen av reguleringsplanen for fylkesveg 561 Kolltveit–Ågotnes, som utgjør en del av det juridiske grunnlaget for Sotrasambandet som nå er under bygging. Vi foreslår en løsning der den aktuelle reguleringsplanen deles i to deler. Den delen som ikke utgjør et rettslig grunnlag for Sotrasambandet oppheves, mens den andre delen beholdes.

Vi påpeker at den delen av reguleringsplanen blir værende gyldig, utgjør en svært liten del av den totale planen. Det var heller ikke den del som var relevant for vår klage til Sivilombudet.

Vi understreker viktigheten av å ta hensyn til naturverdier som kystlynghei, hubro og myrområder. Disse ligger ikke i den delen av planen som nå danner det juridiske grunnlaget for Sotrasambandet. Disse naturverdiene er av nasjonal og vesentlig regional betydning og må tas med i den videre behandlingen av saken.

Vi avslutter med å nevne at ordføreren i Øygarden kommune, Tom Georg Indrevik, støtter vårt forslag om å dele den aktuelle reguleringsplanen. Dette ble diskutert i forbindelse med en nyhetssak på NRK Vestland.