Bergen i revers?
Hva skjer med miljøvennlig byutvikling under nytt politisk styre? Går det i revers, eller er det små justeringer?

Det er mange konflikter rundt miljøvern og byutviklingen i Bergen, så vi inviterte lokalpolitikerne til debatt.
Kursendring, eller små justeringer?
Flere viktige grep har blitt tatt i Bergen, som det har vært bred enighet om. Vi har bygd Bybanen til Flesland og Fyllingsdalen, det er mindre parkering på gateplan og bompenger stogger veksten av biltrafikk.
Ingen savner det tykke giftlokket på kaldedager eller bilene på Festplassen.
Men hva har skjedd? Byrådet la ned Klimaetaten og ville ha flere parkerte biler i sentrum. Bergen skal ikke lenger være arealnøytral. Brenner man for å få Bybanen til Åsane? Er kursen grunnleggende endret, eller er det bare små justeringer?
Arealnøytralitet
Arealnøytralitet innebærer å ta vare på det samlede arealet natur. Da vil man for ekesempl gjebruke arealer som allerede er utbygd, eller restaurere natur for å kompensere for arealbruk.
Å bygge ned naturarealer er den største årsaken til at vi mister natur og biomangfold. Illustrasjonen under viser påvirkningsfaktorene på truede arter i Norge:

En overfylt Amalies Hage på Bergen off. Bibliotek tok imot byråd for byutvikling Christine Kahrs, samfunnsplanlegger Ola B. Siverts, bystyrerepresentantene Reidar Staalesen (Ap), Martin Virkesdal Jonsterhaug (FrP), Kathrine Nødtvedt (MDG), lungelege Marianne Aanerud og NVHs styreleder Tom Skauge. Seansen ble ledet av Gabriel Fliflet, styremedlem i Naturvernforbundet Hordaland.







Etter oppspark fra Ola B. Siverts og innlegg fra Christine Kahrs og Tom Skauge, drøftet debattantene spørsmålet om byutviklingen i Bergen faktisk var satt i revers av byrådet, med bakgrunn i Bergen kommunes Grønn strategi, Byvekstavtalen, Bybanen til Åsane, arealnøytralitet og byrådets forslag om flere parkeringsplasser i sentrum – blant annet.
Alt for Bybanen
Av interessante utsagn fra debatten, lovet bl.a. byråd Kahrs å jobbe «alt hun kunne for å få bybane til Åsane og karbonfangst hos BIR i Rådalen».
Virkesdal Jonsterhaug lovet på sin side fortsatt støtte til bybanen til Åsane om den kommer i ny trasé.
Og på direkte spørsmål fra ordstyrer Gabriel Fliflet om det ville komme flere initiativ for sentrumsparkering framover, svarte Kahrs at byrådet ikke ønsker mer gateparkering i sentrum enn det de nå har foreslått.
Etterlyser statlig hjelp
Under temaet arealnøytralitet, påpekte Naturvernforbundets Tom Skauge det enorme avviket mellom målene i naturavtalen – og det store naturtapet som skjer i Bergen kommune. Ikke uventet etterlyste samtlige politikerne klarere føringer og mer hjelp fra statlig hold for å begrense arealtap og oppfylle FNs Naturavtale om vern av 30% og restaurering av 30% innen 2030.
Naturvernforbundet Hordaland er svært fornøyde med både oppmøte og engasjement fra både politikere og publikum, og vil annonsere flere debatter og arrangement for å sette natur og klima på dagsorden fram mot Stortingsvalget 8. september 2025.