Bryggen – Verdt å ta vare på!

Klimaet er i endring, og snart samles toppene i Paris. Hvilke steder i Hordaland er Verdt å ta vare på? Mange. Dette er historien om ett av dem.

Det nærmer seg Klimatoppmøte i Paris. Vi er nødt til å redusere klimagassutslipp, og som en opptakt til toppmøtet har Naturvernforbundet i 2015 mobilisert og spredd kunnskap og engasjement om hva som står på spill i møte med et klima i endring. Natur er ikke noe som kun finnes langt unna oss, eller adskilt fra oss, og klimaendringer vil få store konsekvenser både for uberørt natur og rett utenfor stuevinduene våre.

Klimaendringene er ikke lenger et framtidsscenario. Klimaendringene er her nå og rammer oss alle, enten det er ekstremvær med flom og oversvømmelser, mangel på skiføre eller tørke og vannmangel. For å mobilisere, og spre kunnskap og engasjement om områder og steder vi må ta vare på, har Naturvernforbundet i år hatt en turné med nettopp navnet «Verdt å ta vare på».

Verdt å ta vare på i Hordaland
Naturvernforbundet Hordaland sto for to arrangementer her i fylket som del av denne kampanjen i 2015: en guidet tur til Folgefonna med professor Jostein Bakke og Kvinnherad Turlag, og et arrangement på Bryggen i Bergen. Her kan du lese om markeringen på Bryggen 29. august: «Bryggen – Verdt å ta vare på».

Bryggen er et kulturminne som har vært oppført på UNESCOs verdensarvsliste siden 1979, men trues av vannet. Klimaendringer kan føre til økt havnivå, og mer ekstremvær gjør konserveringsarbeidet vanskelig. Vi er generelt ikke spesielt godt forberedt på stormflo og hyppigere forekomster av ekstremvær i kystnære strøk, og vi ville sette fokus på dette, og fremheve gode klimatiltak, da vi inviterte til Bryggen – Verdt å ta vare på, lørdag 29. august.

Den lørdagen var det tydelig av bergenserne selv i alle fall er vant til regn, da et overraskende antall av dem trosset et regnvær svært kraftig, men stemningsskapende og på sett og vis passende for anledningen, for å få med seg arrangementet på Bryggen. Her rettet vi søkelys på hva som kan gjøres for å ta vare på utsatte steder som Bryggen i Bergen. Vi ville få frem at når du setter deg på et lite sete med lett karosseri heller enn å dra med deg to lenestoler, en sofa og et drøyt tonn med stål, er du med å ta vare på både isbreer og Bryggens frontarealer. Gjennom appeller, musikk, formidling av klimaforskning og el-sykkelgateløp, fikk vi fremmet tiltak som sykkeltilrettelegging, smarte energisparingstiltak og bærekraftig arealplanlegging.

Som å være barn igjen! Det sa Benthe Bondhus (Sp) etter å ha deltatt i vårt storslåtte elsykkelgateløp, som gikk av stabelen i forkant av arrangementet på Bryggen. Å sykle med elektrisk assistanse minnet henne om da hun som barn ble dyttet av foreldrene i oppoverbakkene. I alt deltok 9 politikere fra Bergen og Hordaland (hvorav en hadde med seg to barn som passasjerer) i gateløpet, fra Danmarksplass til Bryggen i Bergen, og de fikk sannelig kjenne syklistenes utfordringer på kroppen.

F.v.: Dag Inge Ulstein (KrF), Helge Stormoen (FrP), Erlend Horn (V), Marthe Hammer (SV), Benthe Bondhus (Sp), Roger Valhammer (Ap), Solbjørg Marjala (Rødt) og Tom-Christer Nilsen (H) er klare for gateløp. Øystein Bønes (MDG) deltok også. Foto: Nils Tore Skogland

Gjennom eksos og luftpartikler på Danmarksplass suste 9 kappsyklende politikere – selv om noen tok det hele mer bedagelig enn andre – langs smale fortau, klemt mellom biler og truende murvegger mens de hadde nok med å navigere mellom gående som ferdes langs samme trasé. Det skal nevnes at alle deltakere brukte hjelm, og ble informert om at brudd på trafikkregler var grunnlag for diskvalifikasjon. I intervju med politikerne etterpå var god arealplanlegging en av tingene som kom frem som viktig som element i en god sykkelpolitikk: adskilte felt for gående og syklende. Et bærekraftig transportsystem handler ikke kun om bybane, kun om sykkel eller gange, men vil måtte bestå av en kontekstavhengig og fornuftig miks av alternativer til fossildrevet transport, hvor hovedmålet er å redusere klimagassutslipp uten å skape nye miljøproblemer. Da er det viktig ikke å stimulere til arealkamp mellom to viktige grupper bærekraftige reisende, de med henholdsvis føtter og sykkel som transportmiddel.

Vinneren av gateløpet – Helge Stormoen – ble annonsert av styreleder i Naturvernforbundet Hordaland Synnøve Kvamme, da hun ønsket velkommen til arrangementet på Bryggen. Løpet og arrangementet ble dekket av NRK Hordaland, og fikk et innslag på Dagsrevyen.

Foto: Mona Maria LøbergSe film fra elsykkelgateløpet på YouTube, og finn flere bilder på Facebook og Flickr.

Engasjement og kunnskap.
Etter Synnøve Kvamme hadde annonsert vinneren og holdt sin velkomstappell på vegne av Naturvernforbundet Hordaland, var det klart for en konstruktiv transport- og arealpolitisk tordentale av Gabriel Fliflet. Gabriel Fliflet har et brennende hjerte for miljø og lang fartstid i Naturvernforbundet Hordaland. I samarbeid med resten av vår klima og transportgruppe, har han utarbeidet Gode, grønne Bergen, en visjon for Bergen i 2030. I visjonsdokumentet påpekes det blant annet at det snakkes som aldri før om Gåbyen Bergen, mens det aldri har vært satset mer på å øke biltrafikken. Om vi virkelig vil hegne om det som er verdt å ta vare på i lys av forestående klimaendringer, er vi nødt til å legge om kursen. Appellen ble etterfulgt av innlegget til Svetlana Sorokina, med tittelen «verdt å ta vare på – hva sier forskningen?». Svetlana har en doktorgrad i klimadynamikk og er klimaforsker ved Bjerknessenteret. Hun presenterte på en svært engasjerende måte funn fra forskningen, rettet inn mot områder som er verdt å ta vare på i lys av klimaendringer. Hun startet bredt og fortalte om hva klimaendringer er for noe, og globale konsekvenser. Deretter gikk hun ned til lokale forhold, og kunne blant annet fortelle at forskere dessverre melder om enda mer nedbør (både i gjennomsnitt og ekstremnedbør), særlig høst, vinter og vår. Ikke nok med det, mesteparten forventes også å komme her på vestlandet. Dagens regnstorm ble således et frampek som dannet en «passende» ramme for arrangementet.

Svetlana Sorokina holder sitt innlegg på Bryggen 29. august. Foto: Mona Maria Løberg

Nasjonal aksjonsdag.
Når vi sammen skal velge vår fremtid, må denne velges på en måte som fremtidige generasjoner vil være takknemlige for. For å ta de rette valgene, må vi lytte til de med kunnskap om hva som står på spill. På Bryggen lyttet deltakerne til noen av disse, før de ble invitert videre til Klimavalgalliansens klimamarsj og arrangement på Torgallmenningen.

Markeringen på Bryggen var koordinert
med Klimavalgalliansens nasjonale aksjonsdag
Foto: Mona Maria Løberg

Naturglede Hordaland i Friluftslivets år 2015 ble støttet med midler av Hordaland Fylkeskommune, Friluftslivets År 2015, Sparebanken Vest, Konsul Haldor Viriks Legat og Norges Naturvernforbund.

Vil du finne ut mer om det som skjer?