Varsel om oppstart av detaljregulering av Rylandsvågen næringsområde

En utvidelse av det aktuelle næringsområdet vil ha negative konsekvenser for naturen i området

Dette sammendraget har blitt generert av ChatGPT og redigert manuelt.

Forum for natur og friluftsliv (FNF) Hordaland har kommentert varselet om oppstart av arbeidet med detaljreguleringsplanen for Rylandsvågen næringsområde. Vi uttrykker en overordnet negativ holdning til en utvidelse av det aktuelle næringsområdet, spesielt slik det er skissert i oppstartsvarselet. Dette begrunner vi med hensyn til mottagere av utslippene, spesielt Rosslandspollen og slamutslippet i Herdlefjorden. Vi foreslår også en reduksjon av planområdet i sør for å unngå konflikt med det statlig sikrede friluftsområdet Rylandsneset.

FNF Hordaland stiller spørsmål ved sammenhengen mellom planarbeidet og utslippene fra akvakulturanlegget, og om det vil søkes om økte utslipp etter at planen eventuelt blir godkjent. Vi uttrykker motstand mot økte utslipp til Rosslandspollen, og ber om at samlede effekter av påvirkning på dette området vurderes som en del av planarbeidet. Vi fremhever også viktigheten av å ta hensyn til den rødlistede ærfuglen i planprosessen.

Videre understreker vi betydningen av å følge retningslinjer for verna vassdrag og krav til laveste regulerte vannstand. Vi påpeker også at konsekvensutredningen må følge retningslinjene fra Miljødirektoratet, og at det er kommunens ansvar å vurdere tiltaket etter naturmangfoldloven. Til slutt påpeker vi at planområdet slik det nå er varslet, er betydelig større enn det arealet som er avsatt til næring i kommuneplanens arealdel.